​Ventim lanserar en egenutvecklad kulventil för tuffa applikationer

Ventim har utvecklat och konstruerat en helt ny kulventil för den svenska marknaden. Resultatet är en optimal ventil för tuffa användningsområden som tål extremt många manövreringar.

— Vi har lagt stor möda på att förfina konstruktionen för att få en så optimal kulventil som möjligt. Ventilen tål temperaturer på upp till 250°C och är klassad PN 64, berättar Richard Costa, produktutvecklare och teknisk chef på Ventim.

Den nya ventilen tillverkas i stål och syrafast stål i dimensionerna DN 10-100 och har fullt genomlopp. Modulkonstruktion gör det möjligt att variera och välja olika ändanslutningar på samma ventil; kort eller lång svetsända, invändig gänga eller fläns. Det ger kostnadsfördelar och medför färre arbetsmoment vid installation

— Ventilerna kan även fås i reglerutförande, där man byter ut kulan mot en sektorkula. De nya kulventilerna fungerar också utmärkt att automatisera med t ex pneumatiska eller elektriska manöverdon, avslutar Richard.