Alumnibloggen: Bolagskompassen

Alumnibloggen: Bolagskompassen

För drygt två år sedan hade jag precis lagt ner en idé som ingen var intresserad av. Idag har samma idé blivit till ett bolag som håller på att rulla ut sin produkt till ett av de största företagen i en traditionstyngd bransch. Vändningen, och det viktigaste som hänt under dessa två åren, var deltagandet i Venture Cup.

Men låt mig ta det från början; under 2012 hade jag – lite av misstag – tagit fram en algoritm och ekonomisk modell som grafiskt skulle kunna presentera ekonomin för vilket bolag som helst på ett sätt som inte krävde ekonomiska förkunskaper. Jag jobbade då som företagsrådgivare i eget bolag och använde modellen för att ge potentiella kunder en första inblick i sin egen ekonomi. Det fanns visst kundintresse för modellen och under ett års tid så jobbade jag med att skapa en affärsmodell för produkten och få samarbetspartners intresserade. Det gick sådär som bäst och ofta ganska uselt. I början av 2013 fick jag ett definitivt nej från en samarbetspartner och kände att det inte var värt att lägga ner mer tid så idén hamnade där dåliga idéer bör hamna - i papperskorgen.

Den 19 februari 2013, på dagen för två år sedan, såg jag en tweet från Venture Cup om att det några timmar senare var deadline för att skicka in sin affärsidé för feedback. Jag tänkte att om jag tog upp min idé från papperskorgen och sen fick ytterligare bekräftelse på att den dåliga idén verkligen var dålig så skulle det bli enklare att lämna den bakom mig. Skickade in en tre sidor lång affärsidé. En månad senare hade jag nästan glömt av att materialet skickats in och fick otroligt mycket energi av de fyra (!) sidor med feedback som lämnats. Det var vändningen. VÄNDNINGEN.

I juni 2013 bolagiserades idén och namngavs till Bolagskompassen. I december samma år kom en första version av webbtjänsten och i höstas kom en uppgraderad version som på några få sekunder hjälper revisorer och rådgivare att få ett komplett analysmaterial så att de kan lägga sin tid på att hjälpa sina kunder istället för att skyffla siffror. Bolagskompassen har idag avtal med en av revisionsjättarna och håller på att rulla ut tjänsten så att samtliga deras medarbetare innan påsk skall kunna använda Bolagskompassen som analysstöd.

Tar tillfället i akt och delar med mig av tre råd som jag lärt mig under dessa år:

• Sluta vara så superhemlig!
    Jag var jättehemlig med min tjänst i början. Orolig för att någon skulle stjäla den och visade den därför knappt för någon (och fick således heller ingen feedback). Det var en väldigt överdriven oro. Det märks inte minst när man kommer in i säljfasen – det är svårt nog att få folks uppmärksamhet som det är.
  • Allting tar längre tid än planerat.
    Man sitter där och räknar på hur snabbt saker kan ta och ser inga problem i att jobba kväller och helger. Det man ofta glömmer är att det finns andra människor och organisationer att ta hänsyn till. Banker, medarbetare och kunder. De har mycket annat att prioritera.
  • Var beredd att ändra affärsmodell
    Med Bolagskompassens första version riktade vi in oss direkt mot småföretagare. Ganska snabbt insåg vi att det var fel och ändrade affärsmodell till att istället rikta in oss mot rådgivare. Hade vi fortsatt med den ursprungliga affärsmodellen hade vi inte funnits idag.

/Kristoffer Norén, Bolagskompassen