Pone Shams Hakimi en av grundarna till VÅGA!

De ska bli nöjesbranschens Fairtrade certifiering

Den pågående #metoo rörelsen har inte gått någon obemärkt förbi och i kölvattnet från detta hoppas nu Venture Cup vinnaren VÅGA! kunna skapa en bättre upplevelse för alla inom nöjesbranschen. VÅGA! erbjuda klubbar och arrangörer inom branschen praktiska verktyg för att hantera sexuella trakasserier och övergrepp på ett ansvarsfullt sätt.

Varje sommar skrivs det om våldtäkter och sexuella trakasserier i samband med konserter och festivaler i Sverige och även om försök från arrangörernas sida görs så verkar det inte vara tillräckligt för att sätta stopp på händelserna. Grundarna bakom affärsidén VÅGA! har nu efter att själva upplevt, bevittnat och hört om dessa sexuella trakasserier inom nöjesbranschen slagit sak i saken för att skapa förändring.

VÅGA! erbjuder klubbar och arrangörer inom nöjesbranschen praktiska verktyg för att förebygga samt hantera sexuella trakasserier och övergrepp på ett ansvarsfullt sätt. Deras mål är att skapa en bättre upplevelse för alla och att organisationen ska växa internationellt. Teamet bakom vill att en VÅGA! certifiering skall vara ett mål som alla större aktörer i världen strävar mot att ha för att påvisa för sina besökare att de arbetar aktivt och effektivt med problemet.

Vi är stolta att härstamma från det land som ses som världens mest jämställda land, landet som kämpar för jämställdhet på alla plan. Målet är att VÅGA! ska bli nöjesbranschens Faritrade certifiering, säger teamet.

Idé: VÅGA! - Tillsammans
Team: Christian Boysen, Johanna Engström & Pone Shams Hakimi
Universitet: Lunds Universitet & Göteborgs Universitet
Boendeort: Malmö

Här kan du läsa mer om tävlingen och ta del av alla nominerade startups.