Gänget bakom Klimato: Anton Unger, Christoffer Connée, Henric Hansson, Lina Hanner Sanchez och Philip Claesson

Klimatsmart mat på menyn

Klimato är namnet på en av de vinnande affärsidéerna i entreprenörskapstävlingen Venture Cup. Teamet vill med sitt digitala verktyg underlätta för konsumenter att välja mer klimatsmart mat.

Klimato erbjuder en webbapplikation som räknar ut hur mycket växthusgasutsläpp en maträtt eller matvara bidrar med. Genom att använda Klimato kan företag presentera, analysera och minska sin klimatpåverkan samtidigt som de skapa en god miljöprofil och transparens vid konsumtionsval.

Idén föddes när hjärnorna bakom Klimato, Anton Unger, Christoffer Connée, Henric Hansson, Lina Hanner Sanchez och Philip Claesson i Stockholm i somras.

- Under en högsommarvecka i juli samlades vi i Stockholm och låste in oss på KTH Innovations lokaler för att börja utveckla vårt koncept. En vecka senare hade vi skapat grunden till vad som idag är Klimato, säger Anton.

Miljömärkt och fairtrade är fina begrepp att associeras med som aktör inom livsmedelsindustrin 2017. Klimatos tjänst konkretiserar dessa begrepp genom att kvantifiera klimatpåverkan och ger samtidigt branschaktörer ett vetenskapligt grundat verktyg för att nå miljömål och profilera sig som klimatsmarta. Samtidigt erbjuder Klimato en transparent märkning som underlättar klimatsmart konsumtionsval.

Anton Unger, är glad och nöjd med vinsten efter att ha genomgått tävlingsprocessen:

– Vinsten är en validering av vårt hårda arbete, något som skapar större trovärdighet för Klimato som varumärke. Vidare hoppas vi att det kan vara en bra plattform för att få kontakt med nya kunder. Vi fick riktigt bra feedback från Venture Cups affärsutvecklare, som vi kommer ta med oss och använda för att utveckla Klimato ytterligare, säger Anton.

Arbetet med att lansera sin applikation är i full gång, bland annat har man rullat i gång i Helsingborg. Nyligen drog dom igång ett pilotprojekt med Olympiaskolan i Helsingborg där klimatmärks deras meny i fyra veckor för att kunna utvärdera tillsammans med elever och personal. Dom är också i full gång med att utveckla sin betaversion av automatiserad klimatmärkning, som ska göra Klimato tillgängligt för den breda massan.

Idé: Klimato
Team: Anton Unger, Christoffer Connée, Henric Hansson, Lina Hanner Sanchez & Philip Claesson
Universitet: Lunds Universitet & KTH
Boendeort: Lund, Bjärred, Berlin & Stockholm

Här kan du läsa mer om tävlingen och ta del av alla nominerade startups.