​Här är de nya idéerna som kan förändra världen

Människor felmedicinerar och patienter utsätts för onödigt lidande inom vården. Miljön får mer och mer stryk, samtidigt är det dyrt och krångligt att vara miljömedveten. Detta och flera andra problem har de nominerade idéerna i Venture Cup Öst våren 2015 lösningar på.

Bidraget Pilloxa presenterar en ny medicinsk produkt som ska minska risken för att människor glömmer att ta sin medicin alternativt överdoserar.
- "Iden till projektet uppkom under observationer på kliniken för Rekonstruktiv Plastikkirurgi på Karolinska Solna genom vårt deltagande i innovationsprogrammet Clinical Innovation Fellowships. Trots att patienterna på denna klinik är relativt friska märktes det tydligt att de hade svårt att ta och hålla reda på sina mediciner. När vi grävde oss djupare ner i behovet såg vi att problemet var betydligt större än vad vi trodde – speciellt för dem av oss som inte tidigare haft interaktion med vården. Därför bestämde vi oss för att utveckla en produkt som gör det enklare för människor att ta sina mediciner på ett bättre sätt."

Juryn i Venture Cup Öst presenteras för åtta framscreenade idéer inom fyra kategorier och har som jobb att bestämma vilket av de två bidragen i respektive kategori som belönas med 20 000 kr vardera. I kategorin Life Science och teknik står valet mellan Pilloxa och Ortrud Medical, också de från innovationsprogrammet Clinical Innovation Fellowships.

- "Jag är läkare och redan under mitt första vikariat såg jag hur farligt det kan vara när det är svårt att sticka patienter. Det var en äldre man som kom till akuten med blodförgiftning, en allvarlig typ av infektion. Det behandlas med antibiotika, men först måste man lyckas sticka och sätta en infart i ett kärl. Trots att sköterskan var erfaren och skicklig så tog det nästan trettio minuter innan vi kom åt kärlet och kunde ge den livsviktiga medicinen - och det här är ett problem som återkommer på alla sjukhus i hela världen", säger Jonathan Ilicki från Ortrud Medical.”Under vårt projekt var vi på Sveriges största hjärtklinik och där dök samma problem upp gång på gång. Så genom att ta ett helhetsgrepp, prata med sjuksköterskor och kombinera våra kunskaper inom biomekanik, design och medicin hittade vi ett nytt sätt att minska antal misslyckade stick.”

Flexibla kontorslösningar med ett miljötänk där redan uppvärmda, men tomma ytor kommer till användning är en av de nominerade idéerna i kategorin Webb mjukvara och Media.
- "Bakgrunden till vår affärsidé grundar sig i vårt samhälls- och miljöintresse. Vi ser dagligen stora kontorsytor som står oanvända men uppvärmda. Dels har uppvärmningen av fastigheter i Sverige stor klimatpåverkan, dels råder det stor brist på lokaler och bostäder i urbana miljöer. Vi kände att den här marknaden måste effektiviseras. När vi sedan tog tag i idén fick vi höra att en psykolog hyrde in sig i en privatbostad under dagtid, då ägaren själv var på sitt jobb. Det var så grunderna till iden om att bygga en peer-to-peer tjänst för kontorsytor kom till.” säger teamet bakom bidraget Workaround.

Deras motståndare i tävlingen utmanar med appen Flarie som ger företag ett nytt sätt att kommunicera sitt budskap.
- ” Vi såg att sättet företag kommunicerar personligt med sina befintliga kunder inte har förändrats sedan man började skicka mail. Mail har sedan blivit en kanal som är överexploaterad där öppningsfrekvenser och konverteringar störtdyker. Vi trodde att det snart kommer en förändring och vi ville vara den förändringen. Vi började sedan testa vårt koncept på marknaden och fick ett väldigt bra resultat. Sedan var det bara att gasa.” säger skaparna av Flarie.

När Venture Cup Östs jury har valt en vinnare ur varje kategori har de fortfarande en svår uppgift kvar - den att utse en totalvinnare. Idén som juryn bestämmer ska få den extra utmärkelsen belönas med 80 000 kr utöver kategorinvinsten på 20 000 kr och kan alltså stoltsera med dubbla titlar och 100 000 kr på fickan.

Miljöaspekten är ofta viktig i flera av idéerna som söker till Venture Cup, men allra mest så hos bidragen som tävlar om att bli bästa affärsplan i kategorin Miljö och Energi. Denna omgång är det solceller som möter återanvändning här i tävlingens slutskede. Gemensamt har de båda inte bara tanken om en bättre miljö utan även en ekonomisk aspekt. Bidraget Apollon Energy hjälper fastighetsägare att hitta lönsammare investeringar i solenergi.

-”Grunden är en datormodell för simulering av solenergi på byggnader som vi utvecklade tillsammans under vårt exjobb på KTH förra våren. Det vi har märkt genom att träffa många fastighetsägare är att väldigt många är mycket intresserade av solenergi, men att de tvekar att investera på grund av upplevda risker. Så vi satte oss ner och funderade på om det inte borde vara möjligt att erbjuda solenergi riskfritt.Det unika med vår idé är hur vår affärsmodell går runt dagens begränsningar och konventioner med solenergi. En investerare intresserad av solenergi kan installera ett solelsystem där det gör mest nytta, utan att vara bunden till egna fastigheter, därmed ökar fördelarna med solenergi kraftigt.”

Deras motståndare Sture Student har som namnet antyder studenter som målgrupp. En grupp som ofta har mycket begränsad ekonomi och ett intresse för miljön, dessa två faktorer kombinerat blev en framgångsrik idé.
-”Vi hade själva återkommande problem med att köpa och sälja kurslitteratur under vår studietid. Som köpare var man tvungen att söka på flera olika annonsplatser för att hitta rätt böcker. Det var tidskrävande och slutade oftast med att man köpte en ny bok iallafall. Vi såg en möjlighet att underlätta förmedlingen av begagnad kurslitteratur och förbättra både miljön och studenters ekonomiska situation.” säger Isak Gustafsson från Sture Student.

Tävlingskategorin Människa och Samhälle bjuder oftast på en stor ämnesmässig blandning hos idéerna och så även denna gång. De som tagit sig längst denna vår är bidragen Nutrigo och Möbler, båda med internationell anknytning.
-”When I moved to Stockholm last year in September I experienced the same problem as I had in New York, Berlin, Sydney or Beijing. Many fast food restaurants and kiosks but no food that is actually good for me and eventually packaged and processed eco friendly. Food trucks are trendy and I just passed by one on my way back home on my bicycle. I love pop up concepts but disliked the diesel generator in the back and thought there could be a better solution. Zero-carbon emission food bikes, who sell good & healthy food with a strong focus on organic and ecological ingredients, säger Tim Hermann från Nutrigo.

Nutrigos motståndare på Venture Cups Regionfinal 12 maj I Stockholm är bidraget Möbler, en idé vars marknad finns långt bortom Sveriges gränser.
-” Jag bodde i Singapore i sex år och märkte tidigt att det var svårt att hitta fina möbler. Fann tillslut en antikhandlare som jag köpte ett antal intressanta möbler från. Jag såg vilken potential hans produkter hade att fånga andras intresse, dock marknadsförde han sig inte alls. Vi ordnade ett konsignationsavtal och jag började sälja delar av hans lager från mitt eget hem, detta samtidigt som jag arbetade heltid. Jag sålde förvånansvärt bra och vi började tidigt prata om svenska vintage möbler och potentialen att köpa in möbler från Sverige. Där föddes min dröm. Ett år senare fick jag ett jobb som marknadschef för ett möbelföretag som sålde exklusiva designermöbler från Europa. Under mina två år där lärde jag mig ytterligare om den Singaporeanska möbelmarknaden. Drömmen fanns kvar så jag ”luskade” mycket bland inredningsdesigners och media om huruvida de trodde det fanns en marknad för skandinaviska vintage möbler i Singapore. Unisont var feedbacken mycket positiv, vissa till och med bad mig skynda mig.” säger Emelie Hedén om hur hon kom på sin idé.

Vilka fyra idéer som utses till vinnare av bästa affärsplan i sina kategorier och vem som går hem som totalsegrare vet vi först efter Regionfinalen 12 maj, Redan nu kan vi dock vara ganska säkra på att många av dessa idéer blir framtida lösningar på några av världens problem. Och att ett helt gäng med framgångssagor just fått sin början.

De 8 nominerade i Venture Cup Öst är:

Kategori Life Science & Teknik

Pilloxa (vann sin kategori i moment affärsidé i Venture cup tidigare under våren 2015)
Francesco Mazzotta, Helena Rönnqvist, Annamaja Segtnan och Per NilssonTeamet har koppling till Kungliga Tekniska högskolan, Karolinska Institutet, Chalmers, Lunds Universitets sjukhus och Konstfack

Pilloxa utvecklar en medicinteknisk produkt som ska underlätta att ta dina läkemedel. Vi angriper problemet utifrån ett helhetsperspektiv och ger människor möjlighet att ta läkemedel på ett smartare sätt, så att de kan fokusera på att leva istället för att vara sjuka.

Ortrud Medical (vann i tävlingsmomentet pitch i Venture cup tidigare under våren 2015 under namnet SmartStas)
Jonathan Ilicki, Patrik Nilsson, Caroline Dahl
Teamet har kopplingar till Kungliga Tekniska Högskolan, Karolinska Institutet, Lunds tekniska högskola och Oxford University

Att sticka patienter är den vanligaste invasiva åtgärden i vården. Trots det misslyckas över 6 miljoner stick årligen i Sverige.Ortrud Medicalutvecklar ett stasband som underlättar för sjuksköterskor att sticka. Genom att optimera förhållanden kommer stasbandet att leda till färre omstick för patienten, spara tid för sjukvården och spara pengar för samhället. Upp till var tredje stick misslyckas och det kommerOrtrud Medicalatt förändra!

Kategori Människa & Samhälle

Nutrigo (vann sin kategori i moment affärsidé i Venture cup tidigare under våren 2015)
Tim Hermann, Heiko Lindner, Alexander Keil, Laurin Nabuko Hainy
Teamet har koppling till Kungliga Tekniska Högskolan

Nutrigo’s mission is to offer highly nutritious meals from a network of pop up bicycle stores. We offer the quality of a healthy restaurant with the flexibility of a fast food option. Our meals ensure a high energy level being composed of locally sourced ingredients in combination with the latest power foods. Sustainability, a good conscience consumption and your health are our priority.

Möbler
Emelie Hedén
Bidraget har koppling till Stockholms Universitet

Möbler skall som första företag någonsin sälja skandinaviska antikviteter och vintagemöbler i Asien. Försäljningen sker genom online-auktioner, till en början i Singapore och inom kort i resten av APAC. Den Singaporeanska möbelmarknaden växer mycket snabbt och intresset för vintagemöbler likaså, dock är det ytterst få bolag som säljer vintage. E-commerce är en annan trend som växer exponentiellt i detta mycket rika land med en av de mest köpstarka populationerna i världen. Konceptet har enorma skalbara möjligheter till resten av APAC och erbjuder en stor möjlighet för god avkastning.

Kategori Miljö & Energi

Sture Student (vann sin kategori i moment affärsidé i Venture cup tidigare under våren 2015)
Isak Gustafsson, Linus Kaasik, Micha Lindqvist, Viktor Lundqvist
Teamet har koppling till Stockholms Universitet och Lunds Universitet

Sture Student är en smart app för köp och sälj av begagnad kurslitteratur. Via smarta funktioner kan studenter skapa annonser på bara några sekunder och appen kopplar automatiskt ihop säljare med intresserade köpare. Allt för att göra köp- och säljprocessen så smidig som möjligt. Detta leder till ett rikare studentliv för studenter samtidigt som det bidrar till en hållbar utveckling.

Apollon Energy
Håkan Hult, Tobias Bengtsson
Teamet har koppling till Kungliga Tekniska Högskolan

Apollon Energy vill förändra solenergibranschen i Sverige genom att erbjuda fastighetsägare möjlighet att riskfritt producera miljövänlig energi från solen. Med vår affärsidé installerar vi själva solenergisystem på de mest lämpliga fastigheterna och leasar systemen till fastighetsägaren som ersätter oss med en andel av sina energibesparingar.

Kategori Webb, Mjukvara & Media

Flarie
Niclas Bergfors, Filip Tröger, Kim Ejebari
Teamet har kopplingar till Leksand och Falun

Flarie är en mobil och modern lösning där företag via pushar kan gå ut med riktade kampanjer direkt till konsumenters mobiltelefon. Det vill säga en ny typ av direktreklam där konsumenterna tar emot kampanjerna direkt i en app.

Workaround
Andreas Broryd, Rikard Hegelund, Carl Emmoth, Alex Kerber, Rebecka Carlsson
Teamet har koppling till Handelshögskolan och Göteborg Universitet

Workaround skapar en ny och bättre fungerande marknad för arbetsplatser och mötesrum vilket gör att fler personer ges tillträde till riktiga arbetsplatser istället för att sitta på caféer eller hemma och arbeta. Detta bidrar till att resursutnyttjandet stiger när fler använder fasta tillgångar som annars står tomma vilket gör att våra hyresvärdar tjänar extra pengar samtidigt som energieffektiviteten ökar. Energikonsumtionen för uppvärmning av lokaler innebär ett enormt resursslöseri givet lågt resursutnyttjande, det vill vi ändra på.

Frågor hänvisas tillLouise Tidholm
PR- och Marknadsansvarig Venture Cup Öst
073 55 255 14louise.tidholm@venturecup.se

Kontaktuppgifter och mer material om de tävlande bidragen finns att få.

Vinnarna i alla Venture Cups regioner ser du här http://www.venturecup.se/regionfinal-nominerade/