Bilden visar bolagen från de fyra regionerna som tävlar mot varandra i den nya priskategorin Wild Card.

Premiär för Venture Cup Wild Card

Konkurrensen i årets omgång av entreprenörstävlingen STARTUP som arrangeras av Venture Cup har varit hård. Efter att fyra regionala vinnare har utsetts i varje region återstod det fortfarande starka kandidater som juryn ville lyfta på en nationell nivå.

Mängden tävlingsbidrag och den höga kvaliteten är två anledningar som ligger bakom lanseringen av den nya priskategorin Wild Card. Juryordförande i respektive region fick i uppgift att utifrån kriterierna för det nya priset Wild Card utse ett tävlingsbidrag som har varit nära att bli en av vinnarna men som slutligen hamnade utanför prispallen.

- Vi är en dynamisk organisation och tycker det är viktigt att våra processer alltid är så relevanta som möjligt och att både tävlanden och juryn tycker att bedömningarna är maximalt rättvisa, säger Alexandra Björk, VD på Venture Cup.

Juryn har sett ett behov av en ny priskategori för bolag som har utmärkt sig under bedömningsprocessen och varit nära på att bli en av vinnarna i nuvarande priskategorier.

- Därför är vi lyhörda för juryns åsikt och försöker kontinuerligt utveckla och förbättra tävlingsprocessen. Den här gången genom att skapa ett nytt pris och ge fler duktiga entreprenörer en chans till att uppmärksammas på en nationell nivå, fortsätter Alexandra.

Årets Sverigefinal arrangeras den 24 september i Göteborg på Elite Park Avenue. På plats samlas deltagare från hela Sverige för träffa vinnarna i tävlingen, inspireras och fira entreprenörskap.

Läs mer om finalisterna och anmäl dig till Sverigefinalen här.

För mer information kontakta:

Alexandra Björk, VD, Venture Cup

alexandra.bjork@venturecup.se

Venture Cup is the competition for the entrepreneurs of tomorrow. Our purpose is to connect people with ideas with experts and the crowd, to ignite the creation of new businesses and empower the growth of Sweden. We are a nonprofit organization, and open to everyone who wants to test their business ideas. Thanks to our financial partners, we each year donate 1, 2 million SEK to creative ideas with long-term sustainable growth and verified demand from customers. Venture Cup was founded in 1998 at the initiative of McKinsey & Company in collaboration with Chalmers University, Gothenburg University, and Innovationsbron. Venture Cup is supported by all the great universities in Sweden and is run in partnership with the private and public sectors. Since the beginning in 1998 over 15 000 business ideas have competed and about 30 % of the ideas have become businesses. Read more onwww.venturecup.se