Region västs vinnare i IDEA 2022

Vinnarna av Sveriges Topp20 bästa affärsidéer Region Väst

Topp20 är evenemanget som prisar Sveriges bästa affärsidéer. Varje år arrangerar Venture Cup tävlingen IDEA som syftar till att främja entreprenörskap och lyfta bra affärsidéer. I år kom det in över 200 bidrag som har gåtts igenom av fyra olika jurys, en för varje region. Till slut har fem vinnare utsetts i de fyra regionerna och tillsammans utgör de listan över Topp20 Sveriges bästa affärsidéer 2022.

Torsdagen den 8 december hade region Väst prisutdelning på Innovatum District i Trollhättan. Elin Stark från ALMI var moderator och SEB och Trollhättan kommun var eventpartner. Fem vinnare i tävlingen IDEA 2022 gick upp på scen och tog emot pris och Madeleine Gustavsson från Navari föreläste om deras resa mot en nyligen landad investering på 11 miljoner. Läs mer om vinnarna nedan:

SeaToTree Tånggödsel - gödsel som gör gott för både miljö och samhälle

Delar av teamet från från SeaToTree.

SeaToTree erbjuder trädgårdsälskare ett biodynamiskt gödsel för att ersätta det miljöskadliga konstgödslet. Att rensa kusterna på tång, som annars blir en stor kostnad för kustnära kommuner, såg de som en chans till företagande. Med en kostnadsfri och obegränsad råvara och en effektiv produktion hoppas de kunna mätta marknadens behov. SeaToTree vann 5 000 kronor på eventet och en plats på den nationella Topp20 listan.

- Vinsten i Venture Cups IDEA tävling är ett kvitto på att hållbarhet är framtiden och att vårt arbete är ett steg i rätt riktning. Vi blir motiverade och taggade på att utvecklas!

Planen för SeaToTree är att Inom de närmsta 3-5 åren ha industrialiserat stora delar av produktionen samt ha ett samarbete med kommunerna. Därefter vill de finnas hos lämpliga återförsäljare och ha ett mer utvecklat sortiment.

Team: Ingrid Pernvik, Tilde Osbeck och Lydia Thanner

iTrack Reader - Underlättar läsning för de med lässvårigheter.

Teamet från iTrack Reading.

Med hjälp av eye-tracking arbetar iTrack Reading med att möjliggöra eneye-to-speech applikation, så att det användaren läser, hör den i realtid. Deras mål är att skapaett hjälpmedel för de med lässvårigheter och tillåta dem att utvecklas utan hinder. iTrack Reader vann 5 000 kronor på eventet och en plats på den nationella Topp20 listan.

- Denna vinsten betyder mycket för oss. Vi är lyckliga över att vårt hårda arbete uppmärksammas och t.o.m. prisbelönas. I grunden är detta en skoluppgift för oss och vi förväntade oss inget större än ett godkänt. Därför känns det overkligt att vinna detta pris och det motiverar teamet på iTrack Reading till att fortsätta mot marknaden!

Här hittar du Lexflix hemsida.

Team: Agnes Alveros

ANYO Labs - Effektivare läkemedelsutveckling med AI

Delar av teamet från ANYO Labs.

ANYO Labs har utvecklat ett revolutionerande maskinlärnings-verktyg för extremt snabb och träffsäker läkemedelsutveckling. Mjukvaran använder nya metoder, och har utvecklats av erfarna forskare på Göteborgs Universitet inom fysikalisk kemi och teoretisk biokemi. ANYO Labs vann 5 000 kronor på eventet och en plats på den nationella Topp20 listan.

- Vi är otroligt tacksamma att få Venture Cups förtroende! Vi är i ett väldigt tidigt stadie och i det här läget behöver vi all uppmärksamhet vi kan få, om ingen känner till oss finns det ingen som kan dra nytta av den påverkan som vi faktiskt kan göra.

Just nu jobbar teamet på ANYO Labs med att vinna industrins förtroende bland annat genom flera pilotprojekt för att fortsatt validera tekniken och kunna bevisa att det faktisk funkar i praktiken. Deras plan är att fortsätta bygga förtroende och relationer med kunder de närmaste åren för att parallellt utveckla en SAAS affärsmodell. Om några år vill de kunna erbjuda sin teknik till vem som helst via en webbplattform för en rimlig kostnad.

Team: Albin Boman, Marek Szczygiel, Andre Stadelmann, Leif A. Eriksson, Sayyed Jalil Mahdizadeh och Helena Brinkmann.

inocule - Skapar något värdefullt av avfall

Teodor Fransson, Anna Sundberg och Ahmad Al-Aref från inocule (Galaktitol av Laktos)

Inocules idé minskar avfall från mejeri industrin samtidigt som vi skapar ett ämne som idag är dyrt resurskrävande att framställningen. Genom att utnyttja tekniken förbättrar man avkastningen, samt minskar kostnaderna och möjliggör användningen av galaktitol i en bredare skala. Inocule vann 5 000 kronor på eventet och en plats på den nationella Topp20 listan.

- Vinsten i Venture Cups IDEA innebär en ytterligare motivationsboost i vårt projekt. Det ger oss även vidare möjligheter att kunna utvecklas kring offentlig presentation, samt att pitcha vår idé för externa parter.

Framtidsplanerna för inocule handlar till stor del på att vidareutveckla både jästen som är nödvändig i tekniken, men även företagsmodellen kring tekniken. Deras mål är att under kommande år kunna starta enproduktion av ett första ämne, galaktitol, ihop med en partner inom området. På så sätt kan vi fokusera på den fortsatta utvecklingen av jästen, samt möjliggöra att den når sin fulla potential.

Team: Teodor Fransson, Anna Sundberg och Ahmad Al-Aref

Valys - För en mer miljövänlig och lönsam dricksvattenproduktion

Andrej Krsteski och Sari Alsibai från Valys (Water Quality Sensor)

Valys har patenterat en sensor som hjälper vatten- och avloppsverk att identifiera och eliminera oönskade partiklar i dricksvattnet. Sensorn möjliggör för VA verken att optimera sina behandlingsprocesser – en lösning som resulterar i reducerade kostnader, avfall och miljöpåverkan. Valys vann 5 000 kronor på eventet och en plats på den nationella Topp20 listan.

- Denna vinsten är betydelsefull för oss i den bemärkelsen att VA branschen är konservativoch att det är viktigt med kredibilitet för att kunna få kunder.

För Valys är det under de närmsta två åren fokus på pilotprojekt i vattenverk och att försöka få fram enprototyp av sensorn. Därefter vill teamet etablera samarbeten med sensordistributörer för att kunna sälja produkten till kunder. En plan kring underhållning och support är något som också skall inkluderas i deras produkterbjudande.

Team: Andrej Krsteski, Sari Alsibai och Kathleen Murphy

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 17 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se