STEP bygger ångpanneanläggning som eldas med havreskal

Dalkia Nordens finska energidotterbolag Suomen Teollisuuden Energiapalvelut - STEP Oy har tecknat ett avtal med Hankkija Oy gällande energiproduktion och byggandet av en ny ångpanna vid företagets foderfabrik i Seinäjoki. Den nya pannan kommer att eldas med havreskal från Hankkijas egen tillverkning, varmed fabriken blir kvitt sitt beroende av olja för energiförsörjningen.

Från januari 2015 och 15 år framåt ska den nya 2,5 MW ångpanneanläggningen framställa den cirka 12 500 MWh energi som fabriken kräver. Bränslet kommer att bestå av havreskal och spannmålsdamm från foderfabrikens egen tillverkningsprocess, samt lokala biobränslen, främst träflis. Därmed kommer också dagens användning av eldningsolja ersättas.

Hankkijas produktionsdirektör Jari Sivunen ser stora fördelar med investeringen, då foderfabriken i Seinäjoki förbrukar en betydande mängd ånga:
- För närvarande produceras ångan som anläggningen behöver med hjälp av tung eldningsolja, och de biprodukter som genereras vid fodertillverkningen levereras för att användas till energi vid andra installationer. Vi är glada över att vi kommer att kunna utnyttja biprodukterna till egen energi och göra oss av med användningen av olja. För oss är det också viktigt att kunna använd lokal, förnyelsebar energi som också generar arbetstillfällen i regionen. Avgörande för det här investeringsbeslutet var möjligheten att använda egna biprodukter och en mångfaldig bränslemix.

– STEPs partnerskapsavtal kombinerar tillförlitliga, miljövänliga och tekniska lösningar med en kontraktsstruktur som är säker för kunden och anpassningsbar utifrån förändrade omständigheter. Vår verksamhet har expanderat snabbt, speciellt i Österbotten, tack vare ett starkt intresse för våra lösningar. Vi såg en snabb tillväxt under 2013, och STEPs modell för kundorienterade partnerskap har resulterat i flera långsiktiga ång- och värmeleveransavtal under de senaste månaderna, säger STEPs verkställande direktör Tomi Ihalainen.

Projektet i Hankkija kommer att innebära en betydande minskning av utsläppen av växthusgaser. När installationen är klar kommer antalet lastbilar som levererar eldningsolja till fabriken vara ett trettiotal färre per år. Havreskal är ett krävande bränsle som förutsätter en speciell teknik, som kommer att införskaffas gemensamt av parterna. Det kompletterande biobränsle som behövs vid energiframställningen kommer att köpas av lokala leverantörer i Österbotten, liksom själv ånganläggningen har utformats för att kunna implementeras av lokala aktörer i så hög grad som möjligt.

För ytterligare information:
Jari Sivunen, produktionsdirektör, Hankkija Oy
tel. +358 50 371 0761, jari.sivunen@agrimarket.fi

Tomi Ihalainen, vd, Suomen Teollisuuden Energiapalvelut - STEP Oy
tel. +358 44 701 2315, tomi.ihalainen@stepenergy.fi

Hankkija Oy är en ledande finländsk jordbruks- och maskinåterförsäljare, och den största industriella tillverkaren av foder i Finland. Hankkija största foderfabrik heter Suomen Rehu och ligger i Seinäjoki. Övriga foderfabriker ligger i Åbo, Kotka och Säkylä. Hankkija är ett gemensamt företag som ägs av DLA Group (60 %) och SOK (40 %). www.agrimarket.fi www.suomenrehu.fi

Suomen Teollisuuden Energiapalvelut - STEP Oy erbjuder hållbara energilösningar för industrikunder genom partnerskap. Kundernas behov, energieffektivitet och skräddarsydda lösningar är viktiga fokusområden i alla de energilösningar som erbjuds, och som kombinerar lokal och internationell expertis. STEP är ett gemensamt företag ägt av Pori Energia (66 %) och Dalkia (34 %). www.stepenergy.fi

• hållbarhet & energi
  • energiförsörjning

Dalkia är en ledande europeisk leverantör av energi- och tekniktjänster till företag och myndigheter. Vi är ett dotterbolag till Veolia Environnement och Electricité de France (EDF) och har sedan företaget grundades fokuserat på energi- och miljöoptimering. Dalkia har 49 800 anställda i 35 länder och en omsättning på 8,9 miljarder euro för år 2012. Dalkias nordiska verksamhet bedrivs av Dalkia AB och dess dotterbolag med 1 000 anställda och en total omsättning på 1,9 miljarder kronor.