STEP bygger ny biobränslepanna och levererar energitjänster åt Honkajoki

Dalkia Nordens dotterbolag Suomen Teollisuuden Energiapalvelut - STEP Oy har ingått ett partnerskapsavtal med Honkajoki Oy gällande energitjänster, samt byggandet av en ny biobränsleeldad ånganläggning vid Honkajokis dotterbolag Findest Protein Oy:s fabrik i Kaustinen, Finland.

Den nya 4 MW ångpanneanläggningen ska tas i drift i början av 2015 och producera ungefär 20 000 MWh ånga till fabriken i Kaustinen. Anläggningen kommer att eldas med lokalt producerad biomassa, främst flis, och därmed ersätta dagens användning av olja och animaliskt fett.

- Partnerskapsavtalet mellan Honkajoki och STEP innebär ett helt nytt perspektiv på energiproduktion, kostnadsstruktur och kostnadsmedvetenhet, vilket kommer att gynna bägge parter lika mycket, säger Honkajokis Oy:s vd Kari Valkosalo.

- Suomen Teollisuuden Energipalvelut - STEP Oy: s partnerskapsmodell har nyligen lett till flera långsiktiga ång- och värmeleveransavtal, konstaterar STEP Oy:s vd Tomi Ihalainen.

Det växande intresset för bolagets partnerskapsmodell, särskilt i Österbottenregionen i Finland, beror på företagets förmåga att med kundfokus kombinera beprövade miljöförbättrande lösningar och anpassningsförmåga till förändrade villkor i avtal. 2013 var en period av snabb tillväxt och det nya året har börjat i samma takt, vilket partnerskapsavtalet med Honkajoki är bevis på.

- Förutom byggandet av den nya biobränsleanläggningen kommer energieffektiviteten på Findest Proteins fabrik i Kaustinen att utvecklas ytterligare, då vi har identifierat en stor återvinningspotential av processvärmen från fabriken. Enligt de preliminära bedömningarna motsvarar effektiviseringspotentialen 7 000 till 10 000 MWh per år. Energi som skulle kunna användas till, exempelvis flistorkning eller i Kaustinens fjärrvärmenät, berättar STEP:s utvecklingschef Reijo Kärki om bolagets ytterligare planer i Kaustinen.

För mer information:
Kari Valkosalo, vd, Honkajoki Oy, Findest Protein Oy.
Tel: +358 40 760 6412, kari.valkosalo@honkajokioy.fi

Tomi Ihalainen, vd, Suomen Teollisuuden Energipalvelut - STEP Oy.
Tel: +358 44 701 2315, tomi.ihalainen@stepenergy.fi

Honkajoki Oy driver återvinningsanläggningar som returnerar råvaror av animaliskt ursprung till naturen. De finslipade och noggrant reglerade produktionsprocesserna ger gödningsmedel och foder som kan återföras till naturen och råvaror för produktion av energi. Företagets agroekologiska verksamhetsmodell bygger på naturens eget kretslopp. Honkajoki Oy grundades 1967 och samägs av HK Scan(50 %) och Atria Apb(50 %). Findest Protein Oy är ett dotterbolag till Honkajokikoncernen. www.honkajokioy.fi

Suomen Teollisuuden Energiapalvelut - STEP Oy erbjuder hållbara energilösningar för industrikunder genom partnerskap. Kundernas behov, energieffektivitet och skräddarsydda lösningar är viktiga prioriteringar i företagets samtliga energilösningar, som kombinerar lokal och internationell expertis. STEP är ett joint venture ägt av Pori Energia(66 %) och Dalkia(34 %). www.stepenergy.fi

• hållbarhet & energi
  • energiförsörjning
  • energieffektivisering

Dalkia är en ledande europeisk leverantör av energi- och tekniktjänster till företag och myndigheter. Vi är ett dotterbolag till Veolia Environnement och Electricité de France (EDF) och har sedan företaget grundades fokuserat på energi- och miljöoptimering. Dalkia har 49 800 anställda i 35 länder och en omsättning på 8,9 miljarder euro för år 2012. Dalkias nordiska verksamhet bedrivs av Dalkia AB och dess dotterbolag med 1 000 anställda och en total omsättning på 1,9 miljarder kronor.