Veolia planerar ett joint venture med Neste Oil och Borealis för säker och pålitlig energileverans i Porvoo, Finland

Kilpilahtis petrokemiska företagskluster i Porvoo, Finland. © Borealis

Veoliakoncernen (“Veolia”), världsledande inom energi-, vatten- och avfallstjänster, avser att i partnerskap med Neste Oil och Borealis modernisera och driva kraftverket i Kilpilahtis
petrokemiska företagskluster i Porvoo, Finland. Utformat i enlighet med de europeiska utsläppskraven kommer kraftverket förse klustret med säker, pålitlig och hållbar energi.

Stora delar av den befintliga energiförsörjningen och dess tillhörande infrastruktur är från början av 1970-talet och snart uttjänt. Samriskföretaget, delägt av Veolia(40%), Neste Oil (40%) och Borealis(20%), har för avsikt att implementera ett moderniseringsprogram mellan 2015 och 2017, som redan är under planering. Resultatet innebär en ny energiproduktionsanläggning bestående av bland annat tre nya ångpannor som uppfyller de senaste miljöbestämmelserna, bland annat EU-kommissionens direktiv kring industriutsläpp, (IED).

Neste Oil planerar att överföra det befintliga kraftverket i Porvoo till samriskföretaget under våren 2015. Neste Oil och Borealis kommer därefter anskaffa energi till raffinaderiet, respektive polyolefin- och kolväteprocesserna, från det gemensamma företaget på kontraktsbasis, medan Veolia kommer att ta ansvar för driften av kraftverket.

”Samarbetet med Neste Oil och Borealis utgör en viktig milstolpe för Veolia på den finska, såväl som den nordiska energitjänstmarknaden, och bevisar styrkan i vår affärsmodell och vårt tekniska
kunnande”, säger Mikael Jansson, VD för Veolia i Norden.
”Neste Oil och Borealis är ledande inom sina respektive industrier och vi är stolta över att de ser oss som deras framtida partner avseende energiförsörjningen till deras verksamheter i Porvoo”.

Projektet är föremål för finansiering och olika godkännanden.

För ytterligare information:
Per Andersson, Communication Officer, Veolia Norden, tel + 46 72 74 05 502
Håkon Vist, Business Development Director, Veolia Norden, tel. + 46 70 61 09 554

Veolia är världsledande inom optimerad resurshantering. Med över 187 000 anställda över hela världen utformar och tillhandahåller koncernen lösningar inom områdena vatten, avfall och energi, som bidrar till en hållbar utveckling av samhällen och industrier. Genom sina tre kompletterande verksamheter underlättar Veolia tillgången till, samt bevarar och återställer resurser. Under 2013 försåg Veolia 94 miljoner människor med dricksvatten och 62 miljoner med avloppsvattentjänster. Samtidigt producerade företaget 54 miljoner megawattimmar energi och omvandlade 38 miljoner ton avfall till återvunnet material och energi. Veolias omsättning uppgick 2013 till 23,4 miljarder euro.

Neste Oil är ett raffinerings- och marknadsföringsbolag vars verksamhet är inriktad på högkvalitativa trafikbränslen. Företaget tillverkar ett brett sortiment av oljeprodukter och är världens ledande leverantör av förnybar diesel. Neste Oil hade en nettoomsättning på 17,5 miljarder euro under 2013 och sysselsätter cirka 5 000 personer, och är noterat på NASDAQ OMX Helsinki. Neste Oil ingår i Dow Jones Sustainability World Index, och har förekommit i Global 100-listan över världens mest hållbara företag i många år. Forest Footprint Disclosure (FFD) har rankat Neste Oil som en av de bästa på olje- och gassektorn. Ytterligare information: www.nesteoil.com

Borealis är en ledande leverantör av innovativa lösningar inom polyolefiner, baskemikalier och konstgödsel. Borealis har sitt huvudkontor i Wien i Österrike och bedriver verksamhet i mer än 120 länder samt har cirka 6 200 anställda över hela världen. Omsättningen uppgick till 8,1 miljarder euro 2013. International Petroleum Investment Company (IPIC) i Abu Dhabi äger 64 % av koncernen och återstående 36 % ägs av OMV, den ledande energikoncernen i Europas tillväxtområde. Borealis levererar tjänster och produkter till kunder över hela världen i samarbete med Borouge, ett joint venture med Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC).

• energiförsörjning