Ny bok: Guds hand – en bok om fotboll och religion

På en vägg i Liverpool hängde en gång en affisch med texten ”Jesus saves”, där en lustigkurre klottrat dit: ”... men Kenny Dalglish slår in returen”. Det är bakgrunden till boken Guds hand - om röda djävlar och glidtacklande helgon. I boken berättar författaren Petter Karlsson på ett underhållande och kåserande sätt om sina resor över världen där han stött på fotboll i oväntade sammanhang. Läs om när påvens livvakter drar ut i strid på fotbollsplanen. Om supportern som lät döpa alla sina ungar efter favoritlaget. Om munken som byggde ett kloster runt ett fotbollslag. Om miraklet i regnskogen, Usama bin Ladins hemliga passion och om hur Uri Geller en gång satt på en läktare och försökte böja in frisparkar i krysset med tankekraft. Guds hand är en personlig berättelse om fotboll och religion, fans och fanatism, tro och övertro, den heliga Madonnan och den makalöse Maradona! Petter Karlsson är författare, journalist, fotbollsexpert och fil kand i teologi. Han debuterade som författare 1994 med kultboken Drömelvan och har sedan dess gett ut bland annat Till bords med Evert Taube, Sfinxen från Torsby, Tredje halvlek, Ur spår! och Zlatan är Zlatan. Petter Karlsson är ofta anlitad av Expressen, krönikör i tidningen City och expertkommentator i Viasat Sport. Utkommer i mars 2008 Boken Guds hand, ISBN 978-91-52631683, utkommer på Cordia i mars 2008. Aktuella ämnen som fotboll och bistånd och fotboll som gemenskap finns med i denna spännande och roliga faktaroman.