Pearls of Life - jubileumsfirande!

Allt fick sin början på en liten grekisk ö när biskop emeritus Martin Lönnebo som nybliven pensionär blev strandsatt under en höststorm och fick inspiration till Frälsarkransen. I år fyller det vackra radbandet för den moderna människan 20 år, och den 12 oktober firas jubiléet med en fest i Hedvig Eleonora kyrka i närvaro av Martin Lönnebo.

Flera av ambassadörerna för Frälsarkransen finns på plats under festligheterna bland andra Alexandra Charles, Dogge Doggelito, Alexander Gustafsson och gospelsångaren Samuel Ljungblahd som också kommer att uppträda.

Martin Lönnebo skapade det sinnrika och vackra pärlbandet för alla som söker en stund av stillhet, begrundan, tillit och drömmar.
Idag bärs Frälsarkransen av närmare en miljon människor i Sverige och utomlands. För att fira jubileumsåret har Martin Lönnebo tillsammans med silversmeden David Andersson tagit fram den nydesignade jubileumsutgåvan Pearls of LifeFrälsarkransen och Pearls of Life består av 18 pärlor för eftertanke och reflektion där varje pärla symboliserar delar av alla människors liv.

Här kan du se och ladda ner intervju med biskop emeritus Martin Lönnebo. Här kan du se och ladda ner intervjuer med Frälsarkransens ambassadörer Alexandra Charles och Dogge Doggelito.

Martin Lönnebo berättar om Frälsarkransen

Under jubileumsfesten kommer Brita Häll från Kyrkans Tidning, att leda ett samtal om Frälsarkransen mellan Martin Lönnebo och Johan Dalman. Johan Dalman är nytillträdd biskop i Strängnäs stift och sedan många år en av de hundratals människor som ber och mediterar med Frälsarkransen. Till 20-årsjubiléet har han också skrivit boken ”Pärlor för livet” som är en introduktionsbok till Frälsarkransen.

”För den moderna människan kan vardagen ibland upplevas som en snabb kall flod. Då
 behövs någonting att hålla i handen.”

Martin Lönnebo

Frälsarkransen är min vän i ur och skur - den hjälper mig be och gör tron gripbar. Jag kan inte säga hur många gånger jag fiskat upp Frälsarkransen ur fickan - vid ett middagsbord, i en tåg- eller flygstol, på hembesök och skogspromenad - med kransens hjälp delat min tro med den jag mött och sen stuckit kransen i den andres hand, berättar Johan Dalman.

– Två biskopar, en pensionerad och en nytillträdd med 30 år emellan, möts i sitt starka förhållande Frälsarkransen. Vad är det egentligen som gör armbandet så viktigt för dem? Det kommer vi att prata om i vårt samtal, säger Brita Häll.

Samuel Ljungblahd, ambassadör för Frälsarkransen, uppträder

Den medryckande gospelsångaren Samuel Ljungblahd, som är en av ambassadörerna för Frälsarkransen och Pearls of Life, kommer att uppträda. Han berättar om vad Frälsarkransen betytt för honom:
 – Jag hade precis befunnit mig i en situation, där jag upplevde att orden i mina böner inte vägde upp situationen jag befann mig i. Jag ville be för en familj som befann sig i djup sorg, men upplevde att mina ord vägde lätt och inte kunde ge uttryck för det jag ville säga. Min svägerska berättade då för mig om Frälsarkransen och tillsammans med vänner startade vi en studiecirkel. Vi träffades en gång i veckan och samtalade varje gång om en av pärlorna, dess betydelse och hur vi kunde använda oss av den i våra egna liv. Dessa samtal förändrade mitt böneliv och hur jag ser på bön.

”Du kan använda Frälsarkransen för att hitta tystnad, ge och få kärlek eller ta reda på om Gud finns.”
Martin Lönnebo –

Frälsarkransen och Pearls of Life för alla som söker välbefinnande och ro

Frälsarkransen och Pearls of Life kan bäras på armen, men lika gärna i fickan eller i väskan. Den består av 18 pärlor. De sex avlånga pärlorna är tystnadspärlor för ordlös koncentration och de andra tolv refererar till viktiga delar av kristen tro.

Den gyllene pärlan är Gudspärlan som symboliserar tro, förundran och tillit, den lilla Jagpärlan hjälper oss att inte glömma bort oss själva, Doppärlan handlar om att börja på nytt och att det aldrig är försent, Ökenpärlan symboliserar motgångar, när livet ter sig som en öken, en blå pärla för bekymmerslösheten, två röda pärlor för kärleken, de tre Hemlighetspärlorna rymmer hjärtats innersta känslor, följda av den svarta som är Nattens pärla om kriser och döden, och så Uppståndelsepärlan som är hoppets pärla, om livets förnyelse.

Försäljning och tillverkning
ISBN: 526-3449-3

Webbpris: Från 1.245 kronor/styck

Rekommenderat försäljningspris för Pearls of Life är 1.495 kronor varav 100 kronor går till Svenska kyrkans internationella katastrofarbete vars syfte bland annat är att hjälpa barn som lever i utsatthet och förse dem med mat, vatten och tält.

All produktion sker på ett etiskt, socialt och miljömässigt ansvarsfullt sätt med godkända uppförandekoder (baserade på FN:s Global Compact-principer). Pearls of Life är handgjord i naturliga material.

Försäljningsställen Pearls of Life

verbum.se

Din Bok
Göteborg
Nya Musik
Jönköping
Bokhandeln Arken
Lund
Hedvig Eleonora kyrka
Stockholm Gospelbutiken
Uppsala
Pergamus Missionsbokhandel
Ängelholm
Joffi Missionsbutik, Kristianstad

För mer information om Pearls of Life besök pearlsoflife.se                                             #PearlsOfLife

#Frälsarkransen

• svenska kyrkan
  • martin lönnebo
  • frälsarkransen

Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är en av de ledande utgivarna av teologisk litteratur i Sverige. Verbums mål är att främja kyrkans röst i samhället. Verbum ingår i Berling Media AB.