Gå direkt till innehåll
Maria Fager, Hållbarhetsstrateg på ANR+1 och Anna Celay, Styrelseordförande och Grundare på ANR+1

ANR+1 - Första kommunikationsbyrån att få sitt hållbarhetsarbete verifierat

- Vi är stolta att vara den första kommunikationsbyrån att bli verifierade för vårt hållbarhetsarbete enligt ISO26000, och hoppas att vi kan inspirera fler att göra detsamma för att öka takten i den hållbara omställningen, säger Anna Celay, styrelseordförande och grundare av ANR+1, samt vd till och med april 2023.

ANR+1 är en kommunikationsbyrå med säte i Stockholm som har hållbarhet som kärnverksamhet. De är dedikerade att göra hållbarhet lönsamt genom att identifiera, förnya, designa och kommunicera med syftet att skapa starka varumärken och affärsresultat. Detta då de är övertygade om att den nödvändiga förändringen mot ett mer hållbart samhälle kommer att gå snabbare om företag samtidigt är lönsamma.
- Deras +1-perspektiv är integrerat genom hela deras arbetsprocess, från vilka kunder de väljer att arbeta med till de strategiska och kreativa stadierna, berättar Eva Vati, vd och beslutsfattare på VERIFY Agency, som utfört verifieringen.

Utökat sitt tjänsteutbud
Förutom att verifiera sitt hållbarhetsarbete så har ANR+1 även valt att vidareutbilda personal inom ämnet hållbart företagande genom VERIFY Agencys systerföretag VATI of Sweden, som erbjuder CPD-ackrediterade certifieringsutbildningar.
- Som ett naturligt steg i vår hållbarhetsutveckling är vi glada att vi nu genom certifieringsutbildningen Business For SDGs också kan hjälpa våra kunder att integrera FNs hållbarhetsmål i sin affärsstrategi baserat på deras värdekedjor, säger Maria Fager, Hållbarhetsstrateg på ANR+1.

Affärskritisk konkurrensfördel
ISO26000 är en internationell hållbarhetsstandard som också ligger i linje med det nya EU-direktivet CSRD, (Corporate Sustainability Reporting Directive), som börjar gälla nästa år och där det kommer bli krav på att få sitt hållbarhetsarbete verifierat.
- Allt fler företag hamnar i blåsväder och fälls för greenwashing samtidigt som kraven på hållbarhetsrapportering ökar. Att kunna påvisa sin trovärdighet genom att verifiera sitt företags påståenden och hållbarhetsarbete har därför blivit en affärskritisk konkurrensfördel, berättar Eva Vati.

Skillnaden på certifiering och verifiering
Eftersom ISO26000 inte en kravstandard utan en guidande standard så innebär det att man inte kan certifiera sig mot standarden. Istället kan man verifiera egendeklarationen som är kopplad till standarden, i vilken även de globala hållbarhetsmålen ingår.
- Skillnaden på en certifiering och en verifiering är att en certifiering fokuserar på uppfyllande av kravspecifikationer. Medan verifieringar fokuserar på att bekräfta påståenden, till exempel hållbarhetsrapporter. Fördelen med en verifiering är att företaget kan belysa sina unika styrkor och hållbarhetsarbete, istället för att enbart fokusera på överrensstämmelse med standarder, förklarar Eva Vati.
VERIFY Agency är ackrediterade av SWEDAC och först i världen att kunna erbjuda verifieringar av företags påståenden. Exempel på påståenden kan vara egendeklarationer och olika typer av rapporter.