Facebook och Google - den fjärde statsmakten?

Trenden mot att samla in och analysera stora mängder information om individer för olika ändamål växer sig starkare. Denna tilltro till att använda ”Big Data” för att uppnå resultat gör att datainsamlande storföretag som Facebook och Google får en maktställning i samhället. Samtidigt finns det brister i hur privata uppgifter hanteras, menar Johan Henrikson, vd på Verisec.

Begreppet ”Big Data” handlar bl.a. om att härleda mönster genom att koppla ihop stora mängder information om olika individer och företeelser. Underlaget utgörs av datamängder så stora att endast ett fåtal aktörer, som t.ex. Facebook och Google, har den teknologi och datakraft som krävs för att kunna kan samla in och bearbeta allting. Att hantera ”Big Data” medför dock en del risker när det kommer till sammanställning, mönsterigenkänning och analys, och i förlängningen även när det gäller försäljning och missbruk av information. Därför är det viktigt att utreda hur detta hanteras av de stora aktörerna.

”Att samla in och lagra privata uppgifter på nätet är långt ifrån okontroversiellt och det finns uppenbara integritetsproblem här. Om vi tar Facebook som exempel så har de ju inte skött det särskilt bra. Den österrikiska organisationen Europe versus Facebook har bl.a. lämnat in en anmälan på 22 punkter som pekar på bristerna i företagets praxis. En av punkterna är särskilt allvarlig och handlar om att Facebook skapar ´skuggprofiler´ över icke-användare. Genom att uppmuntra befintliga användare till att t.ex. synkronisera sina mobiltelefoner, skicka ´invitations´ och importera mailkonton, kan Facebook samla information om personer som inte ens är anslutna till plattformen. Helt utan deras vetskap eller medgivande. Facebook illustrerar hur riskabel användningen av ´Big Data´ faktiskt är, åtminstone inom de sociala medierna, företaget försöker ständigt utveckla ny funktionalitet som ska göra privat information ännu mer lättillgänglig. Men frågan är hur denna information egentligen hanteras? En delstat i Tyskland förbjöd t.ex. användningen av ´Gilla´-knappen nyligen eftersom Facebook kunde använda den för att spåra vilka webbplatser användarna besökt (med hjälp av cookies). Mycket av den kritik som riktats mot Facebook handlar just om att de ´överbearbetar´ vår information för egna ändamål”, säger han och fortsätter:

”Att företag som Facebook samlar in personlig information och använder den utan vårt medgivande är förstås integritetskränkande, men det skapar även en maktförskjutning i systemet. I den industri av ´Big Data´ som vi nu befinner oss fungerar individernas personliga uppgifter som hårdvaluta, och därmed får de aktörer som kontrollerar uppgifterna en privilegierad ställning. Eftersom Facebook och Google nu blivit en källa för forskare och en naturlig utgångspunkt på nätet så får de också inflytande över vilken information som kan göras tillgänglig. Problemet är att dessa företag inte är ordentligt reglerade idag, och att de motarbetar alla försök till reglering eftersom de inte vill begränsa möjligheterna att tjäna pengar i framtiden. Den enskilda nätanvändaren har allt att förlora på den maktförskjutning som nu sker. Eftersom informationen bara strömmar åt ena hållet blir det användarna som får dra det tunga lasset när intresset för ´Big Data´ ökar på nätet.”

Johan Henrikson, vd

Verisec AB