Freja-teknik lägger grunden för ny autentiseringslösning i England

Verisecs Freja-teknologi utgör basen i en ny autentiseringslösning från Atos som nu installerats i ett flertal brittiska kommuner. Lösningen heter eTHOS Authenticator och gör det möjligt för anställda att komma åt lokala IT-system på distans med hjälp av tvåfaktorsautentisering (2FA). Bexley är den senaste i raden av kommuner som börjat använda lösningen för att skapa en mer flexibel arbetskraft.

Verisec inledde 2011 ett samarbete med Atos – ett av Europas ledande IT-tjänsteföretag – kring en ny helhetslösning för stark identifiering. Samarbetet har nu lett fram till utvecklingen av eTHOS Authenticator – en kostnadseffektiv 2FA-lösning som ger företag och organisationer säker åtkomst till nätverk, applikationer och molntjänster via distansinloggning. eTHOS Authenticator bygger på Verisecs autentiseringsserver Freja och har nyligen implementerats i Londonkommunen Bexley.

”Det är glädjande att samarbetet med Atos fortsätter framåt och att fler kunder börjar få upp ögonen för Freja-teknologin. Vi ser att trenden går mot att skapa större arbetsrörlighet genom att erbjuda säker åtkomst till lokala resurser och tjänster även utanför arbetsplatsen. I Bexleys fall fanns ambitionen att förbättra produktiviteten och samtidigt hålla nere kostnaderna. Genom att skaffa en autentiseringslösning för distansarbete såg man chansen att närma sig båda målen och därigenom bygga ett flexiblare arbetsprogram inför framtiden”, säger Johan Henrikson, vd på Verisec, och fortsätter:

eTHOS Authenticator är baserad på öppna standarder (OATH) och kompatibel med både tScheme och CESG. OATH-standarden gör att kunderna kan välja mellan en mängd olika hård- och mjukvaruenheter och även blanda dessa i en och samma arbetsmiljö. Därtill håller lösningen en hög säkerhetsnivå och är samtidigt mycket prisvärd – säkerhetsenheter som används tillsammans med eTHOS Authenticator kostar i snitt bara en femtedel så mycket som proprietära enheter.”

Mer information om eTHOS Authenticator, samt case study (Atos/Bexley), hittar ni här.