Ny e-legitimation slöseri med skattemedel

E-legitimationsnämnden lämnade vid årsskiftet ett förslag om en ny svensk e-legitimation. Förslaget har väckt starka reaktioner. Johan Henrikson, vd på IT-säkerhetsföretaget Verisec, är kritisk till förslaget och ser det som ett slöseri med skattemedel.

Ett av argumenten bakom e-legitimationsnämndens utredning är att det inte finns någon sammanhållen och enhetlig infrastruktur för identifiering idag, vilket antas försvåra och hämma utvecklingen av e-tjänster inom den offentliga sektorn. Därför har man lämnat ett förslag om en ny nationell e-legitimation för att komma till rätta med bristerna.

Johan Henrikson, vd på IT-säkerhetsföretaget Verisec, menar att skapandet av ännu ett ID-system är en orimlig lösning på problemet.

”I grund och botten anser jag att förslaget skapar fler problem än det löser. Det viktiga är att inse att det redan finns en befintlig, fungerande lösning för e-legitimation idag. BankID kan exempelvis hantera både identifiering och signering, och det nya förslaget adresserar egentligen bara identifieringsdelen”, säger han och fortsätter:

”Diskussionen har även hamnat lite fel eftersom problemet för kommuner och landsting främst består i att anpassa befintliga IT-system och processer för att kunna använda digitala identiteter. Något man inte behöver ett nytt ID-system för att åtgärda. Det är i automatisering och anpassning som de stora effektiviseringarna och besparingarna ligger. De befintliga lösningarna fungerar och är dessutom prisvärda eftersom kostnaderna redan är tagna av privata aktörer. Att ta fram ett ny nationell e-legitimation är dyrt och skulle innebära ett stort slöseri med våra skattemedel, istället borde man använda pengarna till att hjälpa kommuner och landsting att anpassa sina IT-system till de lösningar för e-legitimation som redan finns”.

Mob  +46 733 45 89 02

Dir  +46 8 696 99 82