Ny IT-boom kräver nya säkerhetslösningar

Den senaste tidens mediarapportering visar att en ny IT-boom är på väg. Investerare över hela världen riktar sina blickar mot branschen. Men intresset för IT medför också ett ökat behov av innovativa säkerhetslösningar för att skydda affärer och känslig information, menar Johan Henrikson, vd på IT-säkerhetsföretaget Verisec.

IT-branschen växer snabbt, vilket uppmärksammats av flera svenska tidningar de senaste veckorna. Parallellt med detta har säkerhetshoten fått mer fokus. Under gårdagen berättade exempelvis TechWorld att den ökända banktrojanen Zeus nu uppgraderats för att kunna fånga in lösenord över SMS. Samtidigt publicerade DN.se tredje delen i sin internetskola om säkerhet på nätet.

Att medierna blir allt mer uppmärksamma på säkerhetshoten är naturligt. IT-säkerhet är idag en aktuell fråga som engagerar många, oavsett bransch och verksamhetsområde.

Johan Henrikson, vd på IT-säkerhetsföretaget Verisec, menar att det krävs innovativa säkerhetslösningar för att kunna hantera de nya utmaningarna.

”Digitala hot är ett växande problem idag. Man kan ta Storbritannien som exempel, där en ny utredning visar att cyberattacker kostar britterna ca 280 miljarder kr per år. Cyberkriminaliteten blir allt mer sofistikerad och vi behöver nya motmedel för att stoppa den. Med hjälp av innovativa säkerhetslösningar kan vi kan förhindra att känslig information hamnar i fel händer”, säger han.