1+1=3 (bredband + larm = koll på hemmet)

1+1=3 (bredband + larm = koll på hemmet)

Telefon och larm, sånt där som bara ska funka, måste funka! Men telefonin har utvecklats till bredband, och larm till mer än något som tjuter när bovarna kommer. Om man dessutom kombinerar de två kan man skapa helt nya tjänster och funktioner.

En app som ger dig koll på hemmet var du än är. Bilder som hjälper larmoperatören avgöra vilken åtgärd som behövs när larmet går. Ett pling i telefonen när barnen kommer hem ifrån skolan. Det kanske låter som science fiction, men är verklighet tack vare den konstanta och snabba uppkoppling som bredband tillåter.

Ett modernt larm kommunicerar mycket oftare än vad äldre larm gjorde och med kameradetektorer som standard är också datamängden större. Dessutom behöver kommunikationen fungera åt två håll. Därför är larmkommunikation via telefon inte längre tillräckligt.

Mälarenergi Stadsnäts kunder har länge efterfrågat kompletterande fastighetstjänster, och när Securitas Directs larmlösning med larmkommunikation via bredband utvecklats såg båda parter nyttan av ett samarbete.

-        Det känns extra roligt att kunna erbjuda något så efterfrågat som en larmtjänst i Stadsnätet menar Åsa Landenberg, produktansvarig Mälarenergi Stadsnät AB.
-        Vi ser att våra kunder i allt större utsträckning önskar komplettera sina traditionella internet, telefon och TV tjänster med nästa generations tjänster för att underlätta vardagen på ett enkelt och säkert sätt. Genom den här lösningen tar vi steget in i morgondagen redan idag.

För att lägga in en ny kod eller justera larmets rörelsedetektorer för att inte detektera husdjur behövs inte längre hjälp av en larmtekniker eller krånglig programmering på larmpanelen. Via webben kan du anpassa larmet efter dina behov, och tack vare bredbandsuppkopplingen uppdateras huvudenheten med en knapptryckning.

-        Securitas Direct är idag synonymt med brand och inbrottslarm. Men Verisure -tekniken och samarbetet med Mälarenergi Stadsnät öppnar för helt nya tjänster, säger Jan Lockner VD på Securitas Direct Sverige AB.
-        Med hemmet ständigt uppkopplat via vår Verisure Gateway kan samma teknik som genererar en väktarutryckning, i framtiden användas till att styra det digitala dörrlåset, varna dig för vattenläckage eller fel på värmepannan, var du än är.

Om Mälarenergi
På Mälarenergi är vi 580 medarbetare som finns nära kunderna i Mälardalen. Till dem levererar vi el, värme, vatten, kyla, snabba kommunikationslösningar med tillhörande tjänster. Vi erbjuder energieffektiviseringstjänster till våra företagskunder i regionen och säljer dessutom el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Koncernen ägs av Västerås stad och omsätter cirka 3 miljarder kronor. I Mälarenergi Stadsnät erbjuds det förutom tjänster inom telefoni, bredband och TV även lösningar för säkerhet och nöjen men även onlinetjänster för lagring och back-up av data. Totalt har omkring 60 000 hushåll och företag tillgång till Mälarenergi Stadsnät i Västerås, Hallstahammar samt Eskilstuna.

Om Verisure och Securitas Direct
Verisure är en framtidssäkert koncept för tjänster inom Home Control där basen är brand- och inbrotts larm för hem och företag. Verisure är en del av Securitas Direct, som med 1,5 miljoner kunder är en ledande leverantör av säkerhet och trygghet för hem och företag i 11 länder i Europa och Sydamerika. Verisure konceptet omfattar hela värdekedjan - från utveckling, design och försäljning till installation, service och en 24/7 professionell övervakningstjänst.