Brandlarm räddar liv

Varje år ökar antalet bränder under de kalla och mörka vintermånaderna. Men det är inte levande ljus som är den stora boven. Levande ljus kommer först på 9;de-plats, långt efter sotbränder och glömda spisar*.

Statistiken kommer från räddningstjänstens insatser och säger inget om alla de bränder som stoppas i tid tack vare röklarm och brandvarnare. De allra flesta har brandvarnare hemma, men vid ca hälften av dödsbränderna saknades rökvarning helt, och i ytterligare några fall fungerade inte de som fanns. Statistik och erfarenhet talar ett tydligt språk. Brandvarnare räddar liv! 2011 tar Verisure rökvarning till en helt ny nivå.

Verisure är ett koncept från Securitas Direct som, utöver inbrottsskydd har starkt fokus på tidig detektering och verifiering av brand. Rökvarningen består av tre delar. Detektering, larm och verifiering.

”Varning Brand!”

Det är vad detektorn som upptäckt branden säger mellan höga tjut. Alla detektorer i systemet är länkade och de andra detektorerna kommer säga ”Varning, brand i annat rum”. Är svenska inte ditt modersmål finns det 15 andra språk att välja på. När du stänger av en detektor i ett rum där det inte brinner, fortsätter den eller de detektorer som själva upptäckt rök att larma så att du kan hitta, eller undvika branden.

Talande brandvarning kommer från större system då det visat sig att man reagerar fortare på en talad varning än på bara tjut. Med Verisure har vi anpassat detta för hemmiljö.

Samtidigt som larmet varnar alla som är hemma skickas ett larm till larmcentralen och om du så vill, som ett SMS till din telefon.

Varje detektor fungerar både fristående och i systemet. Skulle systemet vara utslaget kommer detektorerna ändå larma.

Detektering

Förutom detektorerna så innehåller sirenen även en funktion för temperaturövervakning. Om temperaturen överstiger 65° går larmet. Det är ett bra alternativ i köket där vanliga rökvarnare ofta larmar pga. matos.

I flera fall av dödsbränder de senaste åren har rökvarning saknats, men det är också väldigt vanligt att detektorerna funnits, men inte fungerat. Tyvärr är det inte ovanligt att man plockar ner detektorn, plockar ur batteriet och sen sätter upp detektorn igen. Antingen pga. matos, eller att batteriet är på väg att ta slut. Verisure övervakar funktionen, och detektorerna går inte att återmontera utan batteri just för att man inte ska glömma.

Verifiering

I larmets rörelsedetektorer sitter inbyggda kameror för verifiering av larm. Dvs. när larmet går tar kameran en serie bilder för att verifiera larmorsaken. Dessa detektorer ”knyts” till en rökdetektor och tar en bildserie samtidigt som larmet löser ut. Det gör att operatören på larmcentralen kan vidta rätt åtgärd och vinna viktiga minuter. Utan bildverifiering måste branden verifieras av en person på plats. Det kan vara en granne eller väktare.

Safety Check med kontroll av ditt brandskydd

En Safety Check innebär bl a annat att vi testar dina befintliga brandvarnare med riktig brandrök, kollar batterier, placering, antal mm. Vi gör också en analys av ditt totala brandskydd och ger dig rekommendationer på vad du kan och bör göra för att öka brandsäkerheten i ditt hem. Safety Check beställer du kostnadsfritt via www.verisure.se

För mer information kontakta Bänkt Olsson pressansvarig Securitas Direct Sverige AB
0705-08 49 23 eller läs mer på www.verisure.se

Testa!

Vi ställer gärna upp med anläggningar till både enskilda och jämförande tester för media. Från vårat minsta och enklaste system ”Home Base” till ”Premium”. Läs mer på www.verisure.se

Videomedia

Funktionen med sammankopplade och talande detektorer lämpar sig mycket bra för videomedia då det på ett effektivt sätt visar nyttan med sammankopplingen.

Securitas Direct är Europas ledande leverantör av larmtjänster med 6000 anställda och över 1,3 miljoner kunder i tio länder (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nederländerna, Belgien, Spanien, Portugal och Chile). Securitas Direct tillhandahåller larmlösningar för många olika situationer, exempelvis inbrottslarm, personskydd med bråk- och överfallslarm, rökvarningssystem, trygghetslarm i hemmet, driftlarm och objektskydd. I Sverige har över 240 000 kunder valt larmtjänster från Securitas Direct. Den svenska verksamheten leds från Linköping där en certifierad larmcentral bemannas dygnet runt, årets alla dagar. Securitas Direct Sverige sysselsätter uppemot 1000 medarbetare och omsätter cirka 800 mkr om året. För mer information besök www.securitasdirect.se