BRANDVARNARE I ALLA RUM - ÅRETS JULKLAPP, VARJE ÅR

BRANDVARNARE I ALLA RUM - ÅRETS JULKLAPP, VARJE ÅR

Årligen omkommer cirka 120 svenskar i bränder där december och januari är de mest olycksdrabbade månaderna. 90 procent av dödsbränderna sker i bostaden. I 70% av dessa bränder saknas fungerande brandvarnare. Därför är 1:a advent  ”Brandvarnardagen”.

2011 pratar brandvarnaren 16 olika språk, varnar varandra och kan skicka SMS.

­- Vid nästan tre utav fyra bränder med dödlig utgång saknas en fungerande brandvarnare. Tiden är helt avgörande vid en brand och därför rekommenderar vi att det finns en fungerande brandvarnare i varje sovrum. Att nöja sig med en brandvarnare i hallen är oftast inte tillräckligt, säger Bodil Herbertsson, sakkunnig på Securitas Direct.

Nu på söndag den 27 november är det inte bara första advent utan också nationell brandvarnardag. Dagens syfte är att påminna om hur viktigt det är att ha fungerande brandvarnare och att testa de varnare som redan sitter uppe. Att samtidigt göra en utrymningsplan även hemma och prata med barnen om hur man ska agera vid brand kan rädda liv om olyckan är framme.

Att bara byta batterier i sin brandvarnare räcker inte för den som vill vara säker på att brandvarnaren fungerar. Ett säkert test ska genomföras med riktig rökgas som finns att köpa på flaska i handeln. Securitas Direct erbjuder gratis kontroll och gör samtidigt en genomgång av bostadens brandskydd.

Var femte brandvarnare klarar inte testet

En ny oberoende undersökning från Råd & Rön visar att drygt 20 procent av brandvarnarna som säljs på svenska marknaden inte fungerar tillfredställande när de testas enligt standard EN-14604. (www.radron.se)

– Det finns billiga och bra brandvarnare, men sammankopplade brandvarnare ger det bästa skyddet. Vid en brand tjuter alla brandvarnare samtidigt så att alla personer i bostaden blir medvetna om faran tidigt – tid är liv när vi pratar brand, säger Bodil Herbertsson.

I Securitas Directs larmkoncept Verisure finns sammankopplade rökdetektorer som pratar. Den detektor som först upptäcker brand säger ”Varning Brand!”, de andra detektorerna i bostaden säger ”Varning! Brand i annat rum!”. När du kvitterat larmet på en av detektorerna så fortsätter den första tjuta så att du kan identifiera källan. Forskning visar att talad varning kortar ner reaktionstiden och har länge funnits i professionella system.

Förutom att vara sammankopplade med varandra är detektorerna uppkopplad mot en centralenhet som kan skicka signalen vidare till larmcentral eller din mobiltelefon.

Bänkt Olsson, pressansvarig Securitas Direct

telefon 0705 08 49 23, e-post: bankt.olsson@securitasdirect.se

Bildmaterial finns att tillgå.

BILAGA

Tre olika nivåer av brandskydd för bostaden

NIVÅ BRA:                     Enkel billig testad brandvarnare. Råd & Röns test visar att en av de billigaste också var en av de bästa.

NIVÅ BÄTTRE:              Sammankopplade brandvarnare. Samma funktion som en vanlig brandvarnare, men tjuter en tjuter alla.

NIVÅ BÄST:                   Sammankopplade talande brandvarnare kompletterat med kamera och uppkoppling till larmcentral ökar förutsättningarna för en snabb insats från Räddningstjänsten.

Åtta tips för att minska risken för brand

• Ta alltid en extra runda innan du lämnar lägenheten för att se att alla levande ljus är släckta. (Det kan vara svårt att se om ljusen är tända eller släckta i dagsljus, känn med handen om du är osäker).
  • Undvik att lämna spisen obevakad. Stäng hellre av den tillfälligt om telefonen ringer eller du behöver göra något annat. Innan du går hemifrån, kolla en extra gång att spisen är avstängd.
  • Använd ljusstakar av keramik eller metall. Träljusstakar eller ljusstakar med mossa, bomull eller annan dekoration är mycket brandfarliga.
  • Se till att du har en brandvarnare med fungerande batterier. Brandvarnaren ska vara placerad i taket, läs instruktionerna noga.
  • Ställ inte ut sopsäckar med gammalt julklappspapper i trapphuset. Utrymningsvägen får inte blockeras.
  • Förvara inte gammalt julklappspapper på balkongen. En felriktad nyårsraket kan lätt starta en brand.
  • En brandfilt och en 6 kg pulversläckare bör finnas i varje hem.
  • Ring alltid 112 om du upptäcker en brand eller om någon är i fara.

Källa: Brandskyddsföreningen

Checklista på 9 språk för brandskyddet i hemmet

På Brandsskyddsföreningens webbplats finns att hämta en checklista, på nio olika språk, för att gå igenom brandskyddet i bostaden. http://www.brandskyddsforeningen.se/i_hemmet/checklistor

De vanligaste brandorsakerna i bostäder