Larm, en bransch i tillväxt - och förändring.

Larm, en bransch i tillväxt - och förändring.

2012 installerades över 23 000 Verisurelarm. Ett rekordår, samtidigt som de flesta branscher står stilla eller till och med backar. I Skaraborg etablerar sig just nu Litus Larm som lokal franchisetagare. Rekryteringsbehovet under året är 4 säljare, 1 servicebokare och 3 tekniker.

Intresset för larm är stort, men det är inte någon ökning av kriminalitet eller otrygghet i samhället som gör larm och larmtjänster intressanta för allt fler hushåll tror Roger Strandh som är VD för Litus Larm. Istället är det utvecklingen som går mot larm med bättre och fler funktioner än tidigare, samtidigt som de är enkla att hantera.

- De flesta tänker tänker inbrottslarm och väktare när jag säger larm, säger Roger.

- Ett modernt larm kan så mycket mer. Brandvarning, temperaturövervakning, meddelande om att barnen kommit hem och larmat av, eller styrning av belysning, kaffebryggare och annan elektronik.

Med hjälp av en app i mobilen och en ”Smart Plug” kan Roger starta sin kaffebryggare från sängen. När han går hemifrån och kopplar till larmet vet han att strömmen till kaffebryggare slås av.

Nya funktioner gör att allt fler har nytta av ett larm. Men grunden, inbrottsskyddet är inte bortglömt.

- Nästan en procent av landets villor drabbas årligen av inbrott. Hos våra kunder är motsvarande siffra 2 promille, berättar Roger.

Kameror som sitter inbyggda i rörelsedetektorerna gör att larmcentralen kan se vad som orsakat larmet. Det gör att man kan sätta in rätt resurser tidigt. Vid rökutveckling aktiverar rökdetektorn kameran och operatören kan omedelbart förmedla larmet till räddningstjänsten.

I västra Skaraborg har Roger 2800 kunder. Med övertagandet av befintliga kunder i resten av Skaraborgsområdet kommer Litus ha 5200 kunder. Det innebär att ungefär var tionde hus i området har ett larm från Verisure som Roger och hans personal servar.

Litus Larm och Verisure

Litus Larm säljer, installerar och servar Verisurelarm i Skaraborg. Som lokal franchisetagare med god kännedom om Skaraborg är Litus nära kunden.

Verisure och Securitas Direct

Verisure är ett framtidssäkert koncept för tjänster inom Home Control där basen är brand- och inbrottslarm för hemmet. Verisure är en del av Securitas Direct, som med 1,5 miljoner kunder är en ledande leverantör av säkerhet och trygghet för hem och företag i tio länder i Europa och Sydamerika. Verisure-konceptet omfattar hela värdekedjan - från utveckling, design och försäljning till installation, service och en 24/7 professionell övervakningstjänst. Tack vare ett starkt fokus på hög kvalitet är företagets kunder bland de mest nöjda i branschen, vilket också bidragit till att koncernen vuxit till att bli störst i Europa inom hemlarmsområdet.

I Sverige har över 280 000 kunder valt larmtjänster från Securitas Direct. Den svenska verksamheten leds från Linköping där en certifierad larmcentral bemannas dygnet runt, årets alla dagar. Securitas Direct Sverige sysselsätter uppemot 1000 medarbetare och omsätter cirka 1Mdrkr. För mer information besök www.securitasdirect.se , www.verisure.se eller www.securitas-direct.com