Mer än var fjärde brand uppstår vid spisen

Mer än var fjärde brand uppstår vid spisen

Jul och nyår innebär högsäsong för räddningstjänsten i Sverige. Men tvärtemot vad många kanske tror är inte levande ljus den främsta orsaken. Mer än var fjärde brand som kräver utryckning uppstår nämligen vid spisen. Men det finns få skäl att oroa sig, enligt Fredrik Ringborg, trygghetsexpert på Verisure. Åtminstone om du ser till att vara förberedd.

December är den månad då flest svenska hem drabbas av bränder. Enligt statistik från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, ryckte räddningstjänsten ut 675 gånger under december i fjol för att släcka bränder. Men det är relativt lätt att skydda sig och förhindra olyckor under jul- och nyårshelgen. Det menar Fredrik Ringborg, trygghetsexpert på Verisure.

– Trygghet handlar till stor del om sunt förnuft och förberedelser. Givetvis måste man se till att ha uppsikt över sådant som vanligtvis orsakar bränder, som spisen och levande ljus. Men julen innebär ofta en del stök och det kan vara svårt att ha koll på allt hela tiden. Då hjälper det att ha ett modernt brandlarm som är kopplat till larmcentral med tillgång till hemlarmets kameror.

"Stanna vid spisen"

Enligt MSB:s statistik över utryckningar startar fyra av tio bränder köket. I vardagsrummet, det näst vanligaste startutrymmet för en brand, uppstår inte ens var tionde brand.

Och tvärtemot vad många kanske tror är levande ljus långt ifrån den värsta boven. Endast två procent av alla bränder som krävde en utryckning kan kopplas till just levande ljus. Istället är det vid spisen flest bränder uppstår – så mycket som var fjärde brand startar där.

– Mitt bästa tips för en fröjdefull jul är att stanna vid spisen. Det är lätt hänt att glömma spisen på, torrkoka potatisen eller råka lägga kökshandduken för nära plattan när man är mitt uppe i julstöket. Se därför till så att någon alltid har koll i köket när spisplattan är i gång, säger Fredrik Ringborg.

Fler tips från experten för en tryggare jul

1. Håll levande ljus under uppsikt och undvik placering nära gardiner.
  2. Lämna aldrig köket med spisplattan i gång.
  3. Dra ut kontakten till julgransbelysningen när du lämnar hemmet eller går och lägger dig.
  4. Se till att du har brandvarnare som fungerar – helst rökdetektorer som är seriekopplade och uppkopplade mot larmcentral.
  5. Se till att du är förberedd om något skulle inträffa. Prata igenom hur ni skulle ta er ut, var ni skulle samlas och vem som gör vad.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Nyman, kommunikationschef, Verisure

Verisure är Europas ledande leverantör av uppkopplade hem- och brandlarm samt produkter och tjänster för det smarta hemmet med över 4 miljoner kunder i 16 länder i Europa och Sydamerika. Verisure-konceptet omfattar hela värdekedjan – från utveckling, design och försäljning till installation, service och en professionell övervakningstjänst med en certifierad larmcentral som är öppen dygnet runt. För mer information besök verisure.se