Så säkrar du upp hemmet inför semestern – 10 tips

Nedan finner du tio tips om hur du säkrar upp ditt hem inför semestern för att minimera risken för skador och inbrott.

1. Sociala medier
Tala inte om på Facebook och Twitter att du åker på semester. Gäller kanske i synnerhet barn eller ungdomar som bor hemma och har ett stort nätverk med en offentlig profil.

2. Få det att se ut som du vore hemma
Plocka inte undan alla leksaker och prylar som får hemmet att se bebott ut. Låt gärna kaffekoppen stå kvar på bordet. Fördragna gardiner och vissnande blommor är andra ledtrådar för tjuven.

3. Tom brevlåda och full soptunna
Be en granne eller bekant ta in posten för att inte skylta med din frånvaro. Du kan också lagra eller eftersända posten tillfälligt via https://www2.adressandring.se/privatperson. En tom soptunna är ett tydligt tecken på att du inte är hemma. Be grannen slänga en del av skräpet i din tunna.

4. Tänk på brandrisken
Dra ut kontakterna till elektriska apparater som TV, DVD, dator osv. Om du stänger av huvudbrytaren tänk på att kyl och frys även då stängs av.

5. Larm
Skaffa ett larm som är uppkopplat. Både risken och följdskadorna av ett inbrott minskar med ett larm som inte bara tjuter lokalt. Moderna larm erbjuder också rökvarning som kopplas till larmcentral eller din telefon.

6. Ljus och ljud
En enkel timer, helst en elektronisk sådan, för lampor och radion kan få det att se ut som om du är hemma. Moderna LED-lampor utvecklar nästan ingen värme vilket minskar brandrisken och drar minimalt med ström.

7. Stäng av vattnet
Stäng av avstängningskranar till disk- och tvättmaskin, eller annat som har ett tryck i ledningarna

8. Bra lås
Den vanligaste vägen in och ut för tjuven är en dörr. Bra lås som bara kan låsas upp med nyckel (även inifrån) och brytbleck minskar risken för påhälsning.

9. Hejda skadedjuren
Försäkra dig om att det inte finns livsmedel framme vilket kan attrahera myror och skadedjur, städa till exempel ur brödburken och töm papperskorgar så minskar du risken.

10. Goda grannar
En av de absolut bästa lösningarna för att minimera risken för skador och inbrott är goda grannar som tittar till hemmet med jämna mellanrum.

Verisure och Securitas Direct

Verisure är ett framtidssäkert koncept för tjänster inom Home Control där basen är brand- och inbrottslarm för hem och företag. Verisure är en del av Securitas Direct, som med 1,5 miljoner kunder är en ledande leverantör av säkerhet och trygghet för hem och företag i 11 länder i Europa och Sydamerika. Verisure-konceptet omfattar hela värdekedjan - från utveckling, design och försäljning till installation, service och en 24/7 professionell övervakningstjänst. Tack vare ett starkt fokus på hög kvalitet är företagets kunder bland de mest nöjda i branschen, vilket också bidragit till att koncernen vuxit till att bli näst störst i världen inom hemlarmsområdet.

I Sverige har över 260 000 kunder valt larmtjänster från Securitas Direct. Den svenska verksamheten leds från Linköping där en certifierad larmcentral bemannas dygnet runt, årets alla dagar. Securitas Direct Sverige sysselsätter uppemot 1000 medarbetare och omsätter cirka 1Mdrkr. För mer information besök www.securitasdirect.se , www.verisure.se eller www.securitas-direct.com