Securitas Direct polisanmälda

VD för Rapids larmcentral, Mats Adman har polisanmält Securitas Direct och ett antal andra larmcentraler för att vi inte är auktoriserade bevakningsföretag. Länsstyrelsen i Östergötland har dock gjort bedömningen att Securitas Direct inte behöver vara auktoriserade.

FAP 579-2* förändrades 2009 med ett förtydligande om larmcentral som ett verksamhetsslag. Problemet är att definitionen av ”Bevakning” inte förändrats. Det finns inte heller några övergångsregler för de företag som inte är auktoriserade sedan tidigare. Men det finns övergångsregler för auktoriserade företag för att kunna auktorisera verksamhetsslaget larmcentral. Därför har vi i samråd med länsstyrelsen i Östergötland gjort bedömningen att vi inte omfattas av FAP 579-2 och inte behöver auktoriseras.

Syftet med Mats Admans polisanmälan är inte att få Securitas Direct att framstå i dålig dager, utan att få rikspolisstyrelsen att förtydliga riktlinjerna så att alla larmcentraler lyder under samma regelverk. Vi håller med om målet, men inte medlen.

Securitas Directs larmcentraler i Linköping är certifierad enligt SSF136, som är ett av grundkraven för auktorisation. Det innebär bland annat att vi ställer krav på alla anställda att årligen lämna in registerutdrag hämtat från polisen. Larmcentralerna är också utrustad med egen strömförsörjning, dubblering av kritiska system och skydd mot intrång. Skulle det värsta inträffa så har Securitas Direct till och med en komplett reservlarmcentral som tar hand om larm från alla de 240 000 kunder som gett oss sitt förtroende. Där skiljer vi oss alltså inte från ett auktoriserat bevakningsföretag.

Securitas Direct Sverige AB har dock det mesta på plats för att bli auktoriserade. Det är också vår ambition att bli auktoriserade då vi planerar nya tjänster som länsstyrelsen i Östergötland, och vi menar faller inom definitionen för bevakning.

Det fattades beslut om FAP 579-2 11 juni 2009, 15 juni träder densamma ikraft. En tolkning är att företag som inte är auktoriserade bevakningsföretag men bedriver larmcentralsverksamhet då har 4 dagar på sig att bli auktoriserade. Extra komplicerat blir det då FAP 579-2 kom från tryckeriet först 25 augusti samma år.

Länsstyrelsen i Östergötland drar skiljelinjen mellan att passivt ta emot en larmsignal, i förekommande fall med bilder tagna vid larmhändelsen för verifiering av orsak, och att bevaka ett område med hjälp av kamera från larmcentralen. Det senare kräver auktorisation.

* Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd til llagen (1974:191) och förordningen (1989:149) om bevakningsföretag

Securitas Direct är Europas ledande leverantör av larmtjänster med 6000 anställda och över 1,3 miljoner kunder i tio länder (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nederländerna, Belgien, Spanien, Portugal och Chile). Securitas Direct tillhandahåller larmlösningar för många olika situationer, exempelvis inbrottslarm, personskydd med bråk- och överfallslarm, rökvarningssystem, trygghetslarm i hemmet, driftlarm och objektskydd. I Sverige har över 240 000 kunder valt larmtjänster från Securitas Direct. Den svenska verksamheten leds från Linköping där en certifierad larmcentral bemannas dygnet runt, årets alla dagar. Securitas Direct Sverige sysselsätter uppemot 1000 medarbetare och omsätter cirka 800 mkr om året. För mer information besök www.securitasdirect.se , www.verisure.se eller www.securitas-direct.com