Sörmlänningarna har högst brandkunskap i Sverige

Varje år inträffar över 1 000 bostadsbränder i Södermanland och hela 86 procent av boende i länet uppger att de vet hur de ska agera om det börjar brinna hemma, vilket är högst i Sverige där snittet är 78 procent. Trots det tror två femtedelar av föräldrarna i länet inte att deras barn vet vad de ska göra om det börjar brinna – trots det har 35 procent av dem inte förklarat detta för sina barn. Det visar en ny undersökning från Verisure och Kantar Sifo.

December är årets mest brandintensiva månad i landet och under förra året omkom 82 svenskar i bränder. I den nya rapporten Svenskarna & Trygghet framkommer det att kunskapen om hur man ska agera vid brand är låg. 14 procent av sörmlänningarna vet inte vad de ska göra om det börjar brinna i hemma. Mest osäkra i länet är kvinnor där bara 83 procent säger sig ha tillräcklig kunskap, jämfört med 89 procent av männen.

Av de tillfrågade med barn i hushållet uppger lite fler än hälften av föräldrarna i Sörmland (57 %) att de tror att deras barn vet vad de ska göra om det börjar brinna hemma – men trots detta har 35 procent av dem aldrig förklarat för sina barn hur de ska agera, jämfört med 38 procent för Sverige.

– Det är bra att många sörmlänningar vet hur de ska agera vid brand men fortfarande är det en andel som saknar kunskap och att dessutom så många föräldrar inte pratar med sina barn om vad de ska göra om det börjar brinna hemma är minst sagt oroande. En bostadsbrand kan snabbt förvandlas till en mardröm men genom att ha rätt brandskydd hemma och öva på hur man ska agera kan man minska risken för att det värsta inträffar, säger Fredrik Ringborg, brandskyddsexpert på Verisure.

Den första december uppmärksammas Brandvarnardagen – en temadag instiftad av Nordiska ministerrådet då allmänheten uppmanas att se över sitt brandskydd. Svenskarna & Trygghet visar att de flesta svenskar har någon typ av brandskydd i hemmet men fortfarande saknar 9 procent av Sörmlänningarna brandvarnare eller brandlarm, som är de absolut viktigaste hjälpmedlen för att upptäcka en brand i tid.

– Vi vet att tid är avgörande vid brand för att minimera skador på människor och bostäder och det är därför alla hem bör vara utrustade med fungerande brandvarnare eller uppkopplade brandlarm i åtminstone varje sovrum. Fördelen med det uppkopplade brandlarmet är att en larmcentral uppmärksammas och kan agera direkt när larmet går, även när du ligger och sover eller inte är hemma, säger Fredrik Ringborg, brandskyddsexpert på Verisure.

Undersökningen visar även att 21 procent av invånarna i Södermanlands län oroar sig för att det ska börja brinna i hemmet. Oron skiljer sig mycket mellan könen där kvinnorna oroar sig mest (27 %) jämfört med 15 procent av männen i länet.

Svenskarna & Trygghet i korthet – Södermanland

• 86 procent av sörmlänningarna uppger att de vet hur de ska agera vid en brand i hemmet, vilket är högst i landet (där snittet är 78 %).
  • 21 procent är oroliga för brand i hemmet och 16 procent har någon gång drabbats av en brandincident.
  • 6 procent har vid minst ett tillfälle glömt att släcka levande ljus när de lämnat hemmet och 60 procent har haft på diskmaskinen på natten och 83 procent har laddat telefon eller surfplatta på natten.
  • 86 procent säger att de skulle ingripa vid en brand hos sin granne, medan 7 av 10 (71 %) tror att deras grannar skulle hjälpa dem i samma situation. 9 av 10 (88 %) anser sig ha en god relation med sina grannar.

Brandskyddsexperten: Så pratar du med ditt barn om brandsäkerhet

– Prata om eld och brand! Gör det vid flera tillfällen och lite varje gång så blir det lättare för barnet att förstå. Förklara att man inte ska leka med eld. Skulle något hända så ska man alltid berätta för en vuxen – på direkten.

– Förklara hur brandvarnaren fungerar. Förklara att den larmar om den kan känna ”lukten” av rök och om den larmar ska man gå ut direkt och stanna kvar där. En liten brand kan snabbt bli stor så brandvarnare är bra för att upptäcka en brand snabbt.

– Förklara att röken är farlig. Göm dig inte, ropa på hjälp i stället. Kryp på golvet för att komma undan röken. Öva med barnen så minns barnet bättre.

– Gå igenom vilken väg ni ska gå ut om det brinner och var ni ska samlas. Det är viktigt så att ni hittar varandra om det är stressigt och rökigt.

– Om man ser en brand och har en telefon ska man ringa 112 direkt (memorera numret genom mun-näsa-ögon-metoden – en mun, en näsa, två ögon). Öva på att ringa med barnen och vad man ska säga.

– Om ditt barn är äldre – berätta var brandsläckare och brandfilt finns och hur de fungerar.

Om undersökningen

Svenskarna & Trygghet är en rapport som tagits fram av Verisure och Kantar Sifo. Rapporten är baserad på en undersökning bland ett slumpmässigt och representativt urval av personer i åldern 18–74 år som bor i eget hushåll. Totalt har 4 200 intervjuer genomförts mellan den 12 och 26 oktober 2022.