Stor kunskapsbrist vid inbrott

Knappt varannan svensk (46 %) vet hur de ska agera vid inbrott i det egna hemmet. Och bara var femte förälder med hemmavarande barn uppger att deras barn har den kunskapen. Det visar en undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av hemlarmsföretaget Verisure.

– Resultatet är oroväckande eftersom det är viktigt att känna till hur du ska agera om tjuven är framme. Exempelvis ska du aldrig gå in i hemmet om du misstänker att ett inbrott har skett. Det kan skapa en känsla av otrygghet som kan vara svår att bli av med. Detta är extra viktigt att komma ihåg om man har barn som är ensamma hemma under sommaren, säger Fredrik Ringborg, trygghetsexpert på Verisure Sverige.

Att okunskapen bland föräldrarna är stor kan med stor sannolikhet förklara barnens avsaknad av kunskap

om hur de ska agera vid inbrott i det egna hemmet. Kunskapen tycks emellertid komma med åldern: bland unga vuxna (18–29 år) är det knappt var tredje som anser sig ha kunskap medan hos den äldre generationen (65–74 år) uppger däremot hela 59 procent att de vet hur man ska agera.

– Det är uppenbart att vi behöver prata mer om de här frågorna i samhället. Och särskilt hemma vid middagsbordet så att alla känner sig trygga i hur de ska agera om ett inbrott skulle ske, säger Fredrik Ringborg.

Så agerar du vid ett inbrott i hemmet – Verisures åtgärdslista

1.Gå aldrig in i hemmet om ni misstänker att ett inbrott skett.

2.Ring polisen direkt!

3.Investera i trygghetsåtgärder, som ett larm uppkopplat till larmcentral som kan kontakta polis vid ett inbrott.

4.Om du hunnit in i boendet, rör ingenting innan polisen har kommit.

5.Be om en kopia av brottsanmälan. Försäkringsbolaget kan senare be om en kopia av brottsanmälan.

6.Gör en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag och bifoga en kopia av brottsanmälan.

Om ”Svenskarna och trygghet”

”Svenskarna och trygghet” är baserad på en årlig undersökning genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Verisure med ett slumpmässigt och riksrepresentativt urval av personer i åldern 18–74 som bor i eget hushåll.Totalt har 6 376 intervjuer genomförts med jämn spridning i Sveriges samtliga 21 län.

Verisure är Europas ledande leverantör av uppkopplade hem- och brandlarm samt produkter och tjänster för det smarta hemmet med nästan 3 miljoner kunder i 15 länder i Europa och Sydamerika. Verisure-konceptet omfattar hela värdekedjan - från utveckling, design och försäljning till installation, service och en professionell övervakningstjänst med en certifierad larmcentral som är öppen dygnet runt. Tack vare ett starkt fokus på hög kvalitet är företagets kunder bland de mest nöjda i branschen, vilket också bidragit till att koncernen vuxit till att bli störst i Europa inom hemlarmsområdet. För mer information besök www.verisure.se