Stor ökning av inbrott i Stockholmstrakten i sommar får bostadsägare att agera. Foto: Verisure

Stor ökning av inbrott i Stockholmstrakten i sommar får bostadsägare att agera

Juni och juli visar på stora ökningar av inbrott i många områden i Stockholmstrakten enligt statistik från Brottsförebygganderådet (BRÅ). Totalt ökade antalet anmälda inbrott med 59 % i juni och 54 % i juli. I flera kommuner har inbrotten mer än dubblerats och det har fått både villa- och lägenhetsägare att agera:

I sommar har antalet hemlarmsinstallationer i lägenheter ökat med 37% jämfört med samma tid förra året. Fler villaägare har också agerat i år, nästan 5% fler, men då ska man komma ihåg att många villaägare redan har tryggat sitt hem med larm idag, säger Fredrik Ringborg, ansvarig för lägenhetslarm på Verisure Sverige.

Han fortsätter:

– Villaägare ser det oftast som mer naturligt med hemlarm än de som bor i lägenhet men intresset och medvetenheten ökar år för år. Mer än vart tredje inbrott i Sverige sker idag i en lägenhet.

Anledningarna till att larminstallationerna ökar kraftigt är flera:

– Det har varit en tuff sommar med fler inbrott i Stockholmsområdet jämfört med förra året . Fler har också lärt sig att larm varken behöver vara krångligt eller dyrt, det kostar idag inte mer än ett telefonabonnemang, säger Fredrik Ringborg.

Efterfrågan på brandskydd ökar också, där den direkta kopplingen till larmcentralen vid rökutveckling ses som oerhört värdefull.

– Det har skrivits mycket om bränder runt om i Sverige i sommar vilket skapar en ökad medvetenhet och man börjar tänka på riskerna. Dagens smarta teknik gör att branden upptäcks i tid och åtgärderna blir snabbare, avslutar Fredrik Ringborg.

Procentuell ökning av inbrott i villor i Region Stockholm

Juni 2017 jmf juni 2016: 68 %

Juli 2017 jmf juni 2016: 56 %

Procentuell ökning av inbrott i lägenheter i Region Stockholm