Tryggheten har minskat i Västerbottens län – var tionde person upplever att deras område blivit mer otryggt

Var tionde person i Västerbottens län (11 %) upplever att deras område blivit mer otryggt under de tre senaste åren. Nästan var fjärde person (24 %) är orolig för att bli överfallen eller hotad utanför sitt hem. Det visar rapporten Svenskarna & Trygghet från Verisure och Kantar Sifo.

Otryggheten bland de boende i Västerbottens län ökar. En tiondel (11 %) av de boende i länet anser att deras område har blivit mer otryggt de senaste tre åren.

- Det är oroväckande att otryggheten ökat och att fler upplever att deras område har blivit mer otryggt. Samtidigt är den oro som många upplever förståelig med tanke på medierapporteringen de senaste åren och utvecklingen i samhället. Ingen ska behöva känna sig otrygg i sitt hem eller sitt närområde, ändå visar rapporten att det tyvärr är en verklighet för många i Sverige, säger Fredrik Ringborg, Trygghetsexpert på Verisure.

Oro för att bli överfallen
Var fjärde person i Västerbotten (24 %) känner sig orolig för att bli överfallen eller hotad utanför sitt hem. 26 procent av de tillfrågande i Västerbottens län är oroliga för att en familjemedlem ska bli överfallen eller hotad utanför hemmet – och 33 procent oroar sig när deras barn går hem när det är mörkt.

- Oron över att råka ut för ett brott är naturligtvis obehaglig samtidigt som det är fullt förståeligt att den otryggheten finns. Det är tydligt att alla delar av samhället behöver vara med och bidra till att utvecklingen vänder så att fler kan känna sig trygga i och utanför sina hem. Högre grannsamverkan och stärkta relationer i närområdet skulle bidra till att fler känner sig trygga, säger Fredrik Ringborg, trygghetsexpert på Verisure.

Grannar ökar tryggheten
81 procent av de tillfrågade i Västerbottens län anser att de har en god relation med sina grannar. Mer än en tredjedel (42 %) uppger att ha grannar omkring sig är viktigt för känslan av trygghet. Även säkerhetsdörrar ökar känslan av trygghet i hemmet. Mer än en fjärdedel av de boende i Västerbottens län (30 %) uppger att de skulle känna sig tryggare om de hade en säkerhetsdörr hemma.

- Det är uppenbart att grannar är viktiga för känslan av trygghet. Och som grannar kan alla spela en betydande roll att genom grannsamverkan öka tryggheten i området, där man hjälper varandra att hålla koll i grannskapet, säger Marcus Lindström, Vice VD på Villaägarna.

Andra resultat från undersökningen

• De boende i Västerbottens län är mest otrygga under vintern. November är den månad då flest personer i Västerbottens län känner sig otrygga (55 %), följt av januari (33 %) och oktober (31 %). Mer än varannan person (63 %) upplever att den främsta anledningen till den upplevda otryggheten är mörkret.
  • Äldre personer upplever att de har bättre relationer med sina grannar än yngre. I åldersgruppen 50–64 år och 65–74 år uppger hela 94 procent att de har en god relation med sina grannar. Det kan jämföras med hela Sverige där snittet är 86 procent.
  • Var tionde person i Västerbottens län (12 %) uppger att de skulle känna sig tryggare om de hade en hund hemma.
  • 73 procent av de tillfrågade i Västerbottens län uppger att tryggheten spelar stor roll i val av bostadsområde.
  • Kvinnor i Västerbottens län oroar sig i större utsträckning för sina barn (41 %) än män (26 %) när deras barn går hem på kvällen och det är mörkt.

Om undersökningen
Svenskarna & Trygghet är en rapport som tagits fram av Verisure och Kantar Sifo. Rapporten är baserad på en undersökning bland ett slumpvist och representativt urval av personer i åldern 18–74 år som bor i eget hushåll. Totalt har 4 200 intervjuer genomförts mellan den 12 och 26 oktober 2022.

Regioner

Verisure är Europas ledande leverantör av professionellt övervakade larmsystem med över 4 miljoner kunder i 17 länder. Företaget grundades i Sverige 1988 med missionen att skydda det som betyder mest – alla människor ska känna sig trygga och säkra.