Var fjärde i Kronoberg orolig för inbrott – oron som störst när man är bortrest

Var fjärde i Kronoberg orolig för inbrott – oron som störst när man är bortrest

Var fjärde boende i Kronobergs län (25 %) oroar sig för att någon gång bli utsatt för ett inbrott och oron är som störst när man är bortrest. Det visar rapporten Svenskarna & Trygghet från Verisure och Kantar Sifo. Samtidigt slarvas det i stor utsträckning med de mest grundläggande säkerhetsåtgärderna.

Var fjärde boende i Kronobergs län (25 %) oroar sig för att bli utsatta för ett inbrott. Trots det slarvar många i länet med de enklaste säkerhetsåtgärderna för att förebygga inbrott i hemmet. Det allra vanligaste misstaget är att råka lämna fönster eller altandörren på glänt när man lämnat hemmet– vilket nästan hälften i länet gjort (45 %).

– Nu är det sommar och en period då många lämnar hemmet för att njuta av semester. Tyvärr är det en period då inbrotten ökar och det är det viktigt att tänka på hemsäkerheten. Tänk extra noga på att kontrollera fönster och dörrar när du lämnar hemmet och klura på om det är något du kan göra för att trygga ditt hem. Det kan vara enkla saker som att säga till grannarna att hemmet är tomt eller se till att det inte ligger någon stege utanför huset, säger Fredrik Ringborg, trygghetsexpert Verisure.

Andelen svenskar som har blivit utsatta för ett inbrott i hemmet har ökat med 2 procentenheter sedan den senaste undersökningen genomfördes för tre år sedan. Ökningen av inbrott är som störst i Södermanlands län och Stockholms län, där fyra gånger fler (13 %) drabbats av inbrott än i Norrbottens län, som är det län där minst antal personer har drabbats (3 %). Totalt har 7 procent av de boende i Kronobergs län någon gång blivit utsatta för inbrott i hemmet.

Kvinnor i Kronoberg oroar sig i något högre grad (34 %) än män (19 %) för att bli utsatt för inbrott i hemmet. De flesta som oroar sig, anser att oron är störst när de är bortresta (74 %).

Slarv med grundläggande säkerhetsåtgärder

Trots att var femte i länet är orolig för inbrott slarvades det en hel del med grundläggande säkerhetsåtgärder som att stänga fönster eller att låsa ytterdörren. 45 procent av de boende i Kronobergs län uppger att de någon gång råkat lämna fönster eller altandörr på glänt när de lämnat hemmet och 43 procent har glömt att låsa ytterdörren när de lämnat hemmet.

Undersökningens resultat i korthet:

• 7 procent av de boende i Kronobergs län har någon gång blivit utsatta för inbrott i hemmet.
  • 65 procent i Kronobergs län saknar inbrottslarm i hemmet.
  • Endast 35 procent av de boende i Kronobergs län uppger att de vet hur de ska agera vid ett inbrott.
  • 65 procent uppger att deras barn saknar kunskap om hur de ska agera vid inbrott – Trots det har endast 24 procent av föräldrarna pratat med sina barn om det.
  • 43 procent har någon gång glömt att låsa ytterdörren när de lämnat hemmet.
  • 66 procent uppger att de skulle agera om de upptäcker ett inbrott hos grannen.

Om undersökningen
Svenskarna & Trygghet är en rapport som tagits fram av Verisure och Kantar Sifo. Rapporten är baserad på en undersökning bland ett slumpvist och representativt urval av personer i åldern 18–74 år som bor i eget hushåll. Totalt har 4 200 intervjuer genomförts mellan den 12 och 26 oktober 2022.

Verisure är Europas ledande leverantör av professionellt övervakade larmsystem med över 4 miljoner kunder i 17 länder. Företaget grundades i Sverige 1988 med missionen att skydda det som betyder mest – alla människor ska känna sig trygga och säkra.