Freddy Jönsson Hanberg talade på Mälardalsrådets kunskapsseminarium

Freddy Jönsson Hanberg talade på Mälardalsrådets kunskapsseminarium

Försörjning handlar inte bara om godstransporter och lager utan även om energiförsörjning, kompetens & personalförsörjning samt dataförsörjning. Om vi inte vet var godset finns för att redovisningssystemen blivit hackade så hjälper det ju inte att vi har stora lager. Allt hänger samman, kedjan är inte starkare än den svagaste länken.

Vad innebär det förändrade omvärldsläget för de kommuner, län och regioner som ingår i Mälardalsrådet? Vad innebär det för näringslivet i storregionen? Hur påverkas varuflöden och vilka åtgärder måste vidtas?

Det kräver samverkan både vertikalt och horisontellt utöver det vanliga.

Sist men inte minst - det är oerhört viktigt att redan från start ha god kontroll på säkerhetsskyddet. Information om vad vi har och inte har, vad vi kan och inte kan, blir snabbt känslig information som en angripare kan dra nytta av.

Detta talade Totalförsvarsstiftelsens ordförande, Freddy Jönsson Hanberg, om idag när han deltog på Mälardalsrådets kunskapsseminarium om beredskap.