VH assistans ny assistansutförare för Östermalms stadsdelsförvaltning

Företaget VH assistans har tilldelats uppdraget av Östermalms stadsdelsförvaltning att från den 1 oktober 2010 vara förvaltningens assistansutförare. Detta efter en upphandling i konkurrens med nio andra företag. Uppdraget gäller från 1 oktober 2010 och fyra år framåt.

VH assistans är nu Östermalms stadsdelsförvaltnings utförare av personlig assistans. Upphandlingen berör idag åtta assistansberättigade enligt LASS och tre som fått assistans i kommunala LSS-beslut, med totalt ca 40 assistenter. Totalt finns ca 55 assistansberättigade i Östermalms stadsdelsområde, där de övriga sedan tidigare valt andra alternativ.

Syftet med upphandlingen var att utifrån en fast ersättningsnivå upphandla den verksamhet som utifrån angivna kriterier för brukarnas behov, är det mest fördelaktiga med hänsyn till erbjuden kvalitet. Förutom grundkraven har andra aspekter vägts in i bedömningen, såsom brukarens inflytande vid rekrytering och anställning, brukarens inflytande över assistansersättningens användning, säkerställande av assistans och kontinuitet, personalutveckling och arbetsledning.
VH assistans anbud har fått högst kvalitetsomdöme av de inkomna anbuden och bedöms ge en kvalitetsmässigt god verksamhet. Ersättningen från kommunen till VH assistans följer storleken på den statliga assistansersättningen, och kvalitetsuppföljning kommer att ske kontinuerligt.

- VH assistans var det företag som utifrån anbudsunderlaget erbjöd störst mervärde för våra funktionshindrade, och vi ser fram emot ett gott samarbete, säger Håkan Wiegandt, enhetschef för stadsdelsförvaltningens Stöd- och serviceenhet.

- Vi är glada och tacksamma över beslutet och vi ska göra vårt allra bästa för att leverera en hållbar och personligt anpassad assistans med hög kvalitet, säger Veronica Hedenmark, grundare av VH assistans.

Inbjudan till presskonferens
Välkommen till presskonferens med Östermalms stadsdelsförvaltning och VH assistans, med anledning av den genomförda upphandlingen.

Tid: Den 30 augusti klockan 14.30

Plats: Mäster Samuelsgatan 1, 4 tr (VH assistans stockholmskontor)

Om VH Assistans: Företaget startades av Veronica Hedenmark för 13 år sedan, när försäkringskassan ville förtidspensionera henne pga benskörhet sedan födseln. Idag har företaget 700 anställda från Ystad i söder till Kiruna i norr. Läs mer på www.vhassistans.se, www.veronica.se

Kontakt Östermalms stadsdelsförvaltning:
Håkan Wiegandt, enhetschef för Stöd och serviceenheten
Hakan.wiegandt@stockholm.se,  (+46)8-508 10 108, (+46)76-12 10 108

Kontakt VH assistans:
Agnetha Wiklund-Helén, Kommunikationschef
agnetha@vhassistans.se,
(+46)932-303 00, (+46)70-368 29 29

• östermalm
  • personlig assistans
  • stadsdelsförvaltning

VH assistans grundades av Veronica Hedenmark 1997, vi har 13 års erfarenhet av att arbeta för barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder. Idag är vi 600 medarbetare från Kiruna i norr till Ystad i söder. VH assistans har tre olika delar. VH assistans, VH Kids och VH Action. VH assistans för alla med höga krav på sin assistans. VH kids, för barn med funktionshinder, deras syskon och kompisar. VH action, personlig assistans med attityd för unga vuxna med funktionshinder. Vi anordnar även skidresor, bad- och solresor samt sommarkollon varje år, och man behöver inte vara kund hos oss för att delta.

VH assistans är ett företag där assistenter och kunder får möjlighet att växa och utvecklas tillsammans. Detta kräver respekt, lyhördhet och en empatisk förmåga av såväl ledare som personliga assistenter. VH assistans utför rekrytering, utbildning, handledning samt friskvård. VH assistans hjälper även till med myndighetskontakter samt skriver ansökan om personlig assistans.

Didrik Viklund