Expo Utbildning och Teskedsorden i nytt samarbete

Över 600 000 elever har hittills haft möjligheten att diskutera kring fanatismens natur, och vad man kan göra för att bemöta och bekämpa den hos sig själv och andra. Eleverna har fått varsitt exemplar av Amos Oz inspirerande bok "Hur man botar en fanatiker" i gåva som Teskedsorden tryckt och skickat ut till gymnasieskolorna sedan stiftelsen grundades år 2006.

Nu kan återigen landets gymnasieskolor beställa boken som också finns inläst av skådespelaren Jonas Karlsson. Till boken hör en utförlig lärarguide. Materialet passar i undervisningen i både svenska och samhällsorientering och som ett eget tema.

Nytt för i år är att Expo Utbildning är involverad. De första tio skolorna som beställer böckerna erbjuds en kostnadsfri utbildningsdag om främlingsfientlighet för både lärare och elever. "Vi tycker att det är av stor vikt att ge stöd åt skolorna i arbetet med dessa viktiga frågor och vårt samarbete med Expo är ett betydelsefullt led i detta arbete", säger Teskedsordens generalsekreterare Camilla Nagler.

- Under en utbildningsdag med Expo Utbildning vrider och vänder vi på de mest förekommande främlingsfientliga argumenten. Pågår det en massinvandring? Pågår det en islamisering? Får man inte vara stolt svensk? Det är några av argumenten som vi tar upp och diskuterar i klassrummen, berättar Expo Utbildnings skolsamordnare Jonathan Leman.

I maj kommer Amos Oz på besök till Stockholm och då anordnar Expo Utbildning och Teskedsorden ett seminarium om tolerans och extremism på Handelshögskolan.

OM EXPO UTBILDNING:

Expo Utbildning föreläser för bland annat skolor, lärare, partier, intresseorganisationer och myndigheter. Kunskap är en fundamental del i arbetet mot rasism och främlingsfientlighet. Genom att kontinuerligt kartlägga, granska och informera om intoleranta grupper och idéer gör vi samhället mer uppmärksamt på det hot som intoleransen utgör mot det öppna samhället. Expo Utbildning är en av Stiftelsen Expos tre verksamhetsgrenar.

OM TESKEDSORDEN:

Teskedsorden bildades i augusti 2006. Ordens motto och budskap är För tolerans Mot fanatism och är inspirerad av några rader i den israeliske författaren Amos Oz bok "Hur man botar en fanatiker". Teskedsorden är en opolitisk stiftelse vars tillkomst är resultatet av ett samarbete mellan Amos Oz svenska förläggare, bokförlaget Wahlström & Widstrand, och KF-ägda månadsmagasinet Vi.

För ytterligare information kontakta: Camilla Nagler, generalsekreterare, 070-690 5336 eller camilla.nagler@teskedsorden.se

• gymnasieskolor
  • jonathan leman
  • expo