Susanna Alakoski får Tidningen Vi:s litteraturpris!

Susanna Alakoski får Tidningen Vi:s litteraturpris 2013. Förutom äran får hon 50 000 kronor!

Juryns motivering lyder: ”Oförskräckt och skräckslaget borrar sig Susanna Alakoski ner i det fält där smärtan och skammen är som störst; i hennes personliga förflutna och samhället i stort. Hon får Tidningen Vi:s litteraturpris för ett författarskap som ger sig in i våra svåraste frågeställningar och får läsaren att villigt följa med.”

– Jag är glad och hedrad och känner mig väldigt hemma i listan av tidigare pristagare. Jag är bara en röst, som för så många människors talan, vittnar om allas vår historia . Extra glad och stolt är jag över att få detta pris efter min bok Oktober i Fattigsverige, som jag själv tycker mycket om, säger Susanna Alakoski.

– Vi:s litteraturpris har delats ut i 65 år och Susanna Alakoski är en strålande, skarp författare som tar en självklar plats i en lång tradition. Tidningen Vi har en historisk relation till arbetarförfattarna och här är Alakoski en sentida arvtagare, säger chefredaktör Sofia Wadensjö Karén och juryns ordförande Nina Solomin.

Övriga nominerade i år var Viktor Johansson, aktuell med romanen Den mörka sporten och Linda Boström Knausgård, aktuell med romanen Helioskatastrofen.

Juryn bestod av: Stefan Ingvarsson, översättare och kulturskribent; Kristoffer Leandoer, författare; Annina Rabe, litteraturkritiker; Ebba Witt-Brattström, professor i nordisk litteratur vid Helsingfors universitet, Sofia Wadensjö Karén, chefredaktör Tidningen Vi och Nina Solomin, kulturredaktör Tidningen Vi och juryns ordförande.

Vid frågor vänligen kontakta:

Nina Solomin: 0704-775105

Sofia Wadensjö Karén: 0705-367159

• nina solomin
  • vi:s litteraturpris
  • susanna alakoski
  • viktor johansson
  • linda boström knausgård
  • tidningen vi

AB Tidningen Vi ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Värmland åt Visit Värmland samt nummer.se åt Riksteatern.