Sven Olov Karlsson får Vi:s Litteraturpris

Författaren och journalisten Sven Olov Karlsson, Stockholm, tilldelas Tidningen Vi:s Litteraturpris 2020 för novellsamlingen Årsboken.

Juryn skriver i sin motivering: ”Med stilkänsla och stor berättarglädje skildrar Sven Olov Karlsson människor bortom allfarvägarna. Även de mest obändiga protagonister tecknas med förståelse, och årets månader ger de mångskiftande berättelserna sammanhang. Årsboken ger en bred rundmålning av ett Sverige där vardagen är full av överraskningar och inget är ovanligare än det vanliga.”

Karlsson debuterade 2003 med Italienaren och har därefter givit ut ytterligare fyra skönlitterära titlar – omväxlande romaner och novellsamlingar – samt tre reportageböcker.

Tidningen Vi:s Litteraturpris har delats ut sedan 1947. Det ges till en författare som utkommit under året och har skrivit minst två och max fem skönlitterära verk för vuxna.

Bland pristagarna genom åren finns namn som Lars Ahlin, Sara Lidman, Stig Claesson och Kerstin Ekman. De senaste fem åren har Staffan Malmberg, Anneli Jordahl, Anna Jörgensdotter, Andrea Lundgren och Anna Fock belönats. Prissumman är 50 000 kronor.

Årets jury har bestått av Peter Fröberg Idling (ordförande), Torbjörn Elensky, Augustin Erba, Lina Kalmteg, Ulrika Knutson samt Unn Edberg.

En intervju med Sven Olov Karlsson finns i nya numret av i Vi som utkommer 29 april.

För intervjuer etc:
Sven Olov Karlsson: sokarlsson@gmail.com eller 070-360 20 37.
För mer information om priset:
Peter Fröberg Idling: peter.froberg-idling@vi.se eller 070-275 26 52.

• Litteratur

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank,  Rädda Livet åt Cancerfonden samt KF:s årsredovisning och Riksbyggens hållbarhetsredovisning.