Teskedsordens stipendiater och bokpris 2013

Teskedsordens stipendiater och bokpris 2013

Stiftelsen Teskedsorden har glädjen att meddela att årets Stipendier och bokpris tilldelas:
Läraren och radiojournalisten Maja Lundberg, outtröttlig i omhändertagandet av sina invandrarelever i Kvarnbackaskolan i Kista och med en alldeles särskild förmåga att se till människors speciella behov.

Kamratföreningen IFK Tumba Fotbollsklubb som med sin årliga turnering Tumbakicken – år 2013 var drygt 1 200 spelare på plats – arbetar aktivt mot främlingsfientlighet och mobbning under mottot ”Ge rasismen rött kort”.

Teskedsordens bokpris går i år till Lisa Bjurwald för boken Skrivbordskrigarna – Hur extrema krafter utnyttjar internet »En bok om den rasism som dagligen sprids på kommentarsfält och sociala medier, och om faran i att extrema politiska åsikter blir vardagsmat och förlorar sin hotfullhet. Men också om hur vi kan hjälpas åt att starta en motoffensiv.«

Stipendierna och bokpriset delas ut på Teskedsdagen

måndag 3 februari 2014 kl. 17:00 i Eric Ericsonhallen, Stockholm.

Teskedsordens stipendium består av 50 000 kr och delas ut årligen till människor eller grupper som gjort en insats för ett mer tolerant samhälle. Teskedsordens jury har i år gått igenom närmare 200 nomineringar.

Läs mer om tidigare års stipendiater och bokpristagare på Teskedsordens hemsida.

För övriga upplysningar vänligen kontakta projektledare Lovisa Fhager Havdelin

Email: lovisa.fhagerhavdelin@teskedsorden.se • Telefon: +46 70 944 89 38

• Mänskliga rättigheter

• teskedsorden
  • teskedsstipendiet
  • maja lundberg
  • lisa bjurwald
  • ifk tumba

AB Tidningen Vi ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Värmland åt Visit Värmland samt nummer.se åt Riksteatern.