Innehållet i nya numret (nr 10 2009)

Den ofrivillige sekreteraren - Peter Englund i stor intervju i Vi nummer 10

Peter Englund är ständig, men inte evig.

Historikern Peter Englund har intagit stol nr 10 och tidsbegränsat sitt ständiga uppdrag som Svenska Akademins sekreterare. I Vi berättar han om sin kluvenhet inför det nya arbetet "Detta är en undantagsexistens!", säger Peter Englund i en lång och ingående intervju med Vi:s Peter Fröberg Idling.

Google Books tar över världen - fiender eller frälsare?

Google Books vill digitalisera jordens 32 miljoner titlar. Tidningen Vi:s Jenny Morelli har skrivit två av dem. I en unik intervju ställer hon Google Books Santiago de la Mora till svars och frågar "Kan jag lita på er?".

Radions Radarpar - en ledarduo med mycket makt.

Nina Solomin har träffat Sveriges Radios högsta chefer, Mats Svegfors och Cilla Benkö och diskuterat radions framtid."Självklart finns det fördelar med en sammanslagning mellan SR och SVT", säger Mats Svegfors. Hans vice vd är av motsatt åsikt...

Och de nominerade är...

Sofia Rapp Johansson, Håkan Anderson, Karolina Ramqvist är nominerade till Vi:s Litteraturpris 2009. Prissumman på 50000 kr delas ut den 29 oktober till en svensk skönlitterär författare. Vi:s litteraturpris har alltsedan det instiftades i slutet av 40-talet varit ett av landets största och viktigaste priser för yngre författare. Läs mer om de nominerade i senaste numret av Vi.

Dessutom i detta nummer av Vi:

• Kina. Runt en miljard kineser turistar påhemmaplan varje år. Tack vare landets 2 400 temaparker kan de se Sfinxen, besökaManhattan och krama Snövit utan att lämna hemlandet.
  • Ulf Malmros och hans senaste film Bröllopsfotografen - engodartad film där empatin segrar.
  • Linje 14 i Paris. 12 svenska konstnärer möter 27 miljoner parisiska tunnelbaneresenärer från september 2009 - januari 2010.
  • Agneta Pleijels Syster och bror avslutar trilogin. Agneta Pleijel skriver enkelt, rakt och samtidigt poetiskt. Den senaste romanen är i små glimtar också historien om henne själv.

Vi nr 10 finns ute i butik den 29 september.

För mer information, kontakta:

Anneli Rogeman, vd och chefredaktör: 08-769 86 11, mobil: 070-248 26 40, anneli.rogeman@vi-tidningen.se

Stina Jofs, redaktionschef: 08-769 86 13, 070-876 54 73, stina.jofs@vi-tidningen.se

Vi är ett månadsmagasin för kultur- och samhällsintresserade läsare. Vi grundades 1913 och är ett av KF:s fyra dotterbolag inom media.

• sofia rapp johansson
  • stina jofs