Vi Läser nr 1 2017: Sara Stridsbergs omtumlande halvår

Sara Stridsberg: "Akademien tillhör nu kategorin icke-katastrofer"
Hon har alltid hållit sig borta från rampljuset och kulturmaktens korridorer. Ändå tackade hon ja till att bli Svenska Akademiens tionde kvinna. Varför då? Författarkollegan och vännen Malin Nord följde Sara Stridsberg under ett omtumlande halvår – från Selma Lagerlöfs Sunne till första riktiga arbetsdagen i Akademin.

Nazijägarna
Eric Ericson har skrivit säregna storsäljare som Brev till samhället. Susanna Wallstén bland annat en chicklit om Eva Braun. Men frågan är om deras nya projekt inte är ännu galnare. I fyra år har de rest världen över på jakt efter den obskyre nazisten Alois Brunner. Josefin Olevik följde med paret Eric Ericson och Susanna Wallstén till Marbella. Och kanske fick vi en glimt av fackbokens framtid.

Alex Schulman: "Den här gången är det på riktigt"
Det mesta Alex Schulman hittills gjort har varit "förövningar". Först med Glöm mig har han hittat sitt rätta berättarjag. Karin Thunberg möter honom på vår smått legendariska divan.

Amos Oz: "Jag bär stämpeln som förrädare med stolthet"
Israelen Amos Oz har en stor och trogen läsekrets i Sverige. Snart kommer hans hyllade roman Judas på svenska. Men först ska han ta sig an fanatikerna i hemlandet.

Vikingar i motvind
Praktupplagan av islänningasagorna är här – och det har knappt märkts. Ett tecken på bildningsförfall? Eller handlar det snarare om att de påkostade bokprojektens tid är förbi? Bibliotekarien Urvan Jarvid har grävt fram ett svar.

Fördomarna frodas kring "ungdomsboken"
Den tvåfaldigt Augustprisbelönade Jessica Schiefauer gör upp med ett kulturklimat där "ungdomsromanen" behandlas som "fruntimmerslitteraturen" en gång gjorde.

Terroristen som romanfigur
IS är vår tids mest skrämmande företeelse. Men hör terrorsekten hemma i en roman? Vi ställde frågan till två aktuella författare: Johannes Anyuru och Joakim Zander.

Dessutom:
Jerker Virdborg på drift i New York
Lasse Berg väljer favoritord
Vi väljer säsongens hetaste nya romaner.

Vi Läser nr 1 finns i butik den 19 januari.

För mer information:
Peter Hammarbäck, vik. chefredaktör – peter.hammarback@vilaser.se / 010-744 24 00
Yukiko Duke, redaktör – yukiko.duke@vilaser.se.

• viläser
  • yukiko duke
  • teskedsorden

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Värmland åt Visit Värmland, Lyckoslanten åt Swedbank samt Rädda Livet åt Cancerfonden.