Gå direkt till innehåll
Vi Läser nr 2/2012: Vi möter svältkonstnärer, Burmas profet och Carl-Johan Vallgren.

I sin senaste roman byter Carl-Johan Vallgren spår från frejdig skröna till sårig uppväxtskildring. Han arbetade länge för att hitta rätt ton. Ord som strul, disco-offer och obsklassare skickade författaren på en minnesresa till sin egen uppväxt. ”Det man upplever och känner som barn är ett bagage som man bär med sig resten av livet, det går inte att göra sig av med.”

Hur ser författare på sig själva? Idéhistorikern Karin Johannisson djupdyker bland svältkonstnärerna. Lord Byron och Franz Kafka såg ett samband mellan en smal kropp och ett vasst intellekt. ”Jag är som ett skelett”, konstaterade Lord Byron nöjt. Men vad händer när en kvinna ansluter sig till samma asketiska gäng?

Han var den bokslukande bögen från bruksorten, hon den nördiga plugghästen. De tog revansch i ungdomsromanen Cirkeln, som blev en monumental succé. ”Vi ville skriva om tjejer med driv, som har ambitioner, som inte väntar på någon kille för att få saker att hända”, berättar Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. Men kommer de att klara av att upprepa succén?

I Burma är det farligt att äga George Orwells roman 1984. Den brittiske författarens verk sprids som hemlig motståndslitteratur. Långt efter sin död spelar den brittiske författaren en viktig roll för demokratirörelsen i Burma. Vi Läsers Ola Wong har rest i ett av världens mest slutna länder i sökandet efter ”Burmas profet”.

Vi har botaniserat i Cecilia Uddéns bokhylla. ”Jag läser aldrig för avkoppling”, säger Sveriges Radios utrikeskorrespondent Cecilia Uddén. Till vardags rör hon sig mellan oroshärdarna i Mellanöstern. Och när hon försöker koppla av, vill hon göra det med författare att härma och inspireras av.

Vi Läser nr 2 finns i butik den 27 mars.

För mer information, kontakta:

Yukiko Duke, redaktör Vi Läser: 070-656 10 83, yukiko.duke@vilaser.se

Taggar

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank,  Rädda Livet åt Cancerfonden samt KF:s årsredovisning och Riksbyggens hållbarhetsredovisning.