Vi Läser nr 4 2020: ”Jag är uppvuxen på gröt och Selma Lagerlöf”

En kvinna med obändig vilja
Hennes mästerliga biografi över Selma Lagerlöf är ett av 2000-talets kraftprov i fackboksgenren. Det tog fem år. Och ett livslångt läsande. Nu vet även Anna-Karin Palm vad som krävs för att sätta världen i rörelse. Text: Stina Jofs

Först nu förstår jag Astrid Lindgrens mörker
Kronprinsessan Victoria är uppvuxen på mammas muntliga brasilianska berättelser och svenska klassiker. I sommar väntar Ocean Vuong i bokcirkeln.

Reportage: Min mamma och jag
Tre mammor. Tre barn. Tre författare. Patrik Lundberg, Johanna Ekström och Åsa Linderborg tillhör olika generationer men har det senaste året brottats med en och samma fråga: Går det att skildra sin egen mor rättvist? Text: Lisa Boda.

Ocean Vuong: ”Sorg är som att komma till ett nytt land”
Mot alla odds är Ocean Vuong USA:s just nu hetaste författare. Martin Gelin möter honom för ett samtal om att växa upp på en nagelsalong, Black Lives Matter och varför han var besatt av Indiana Jones som ung.

Boktips som räcker hela sommaren
Sommarens bästa romaner, nya ljudböcker du inte vill missa och så tio barn- och ungdomsböcker som räcker hela lovet. Här är boktipsen som kommer att förgylla din sommar.

Tecken i tiden: Svalan har landat
I flera år har forskaren Maria Nilson samlat material till ett verk om bokklubben Svalan. Men nu i sommar lägger Sveriges äldsta bokklubb ner. Varför då?

Lars Lerin: ”Den kloka snorugen glömmer jag aldrig”
I sommar utkommer Göran Tunströms älskade romaner i nya utgåvor med omslag av Lars Lerin. Ett lika hedrande som skrämmande uppdrag, enligt konstnären själv.

Essä: Listornas lista
New York Times topplista är världens mest inflytelserika – och mytomspunna. Men hur hamnar en bok där? Datajournalisten Katarina Lind går till botten med en 90-årig branschhemlighet.

Kristina Lugn – försök till ett anständigt liv
Yukiko Duke minns poeten, dramatikern och akademiledamoten Kristina Lugn, som gick bort den 9 maj. Hur hon gick från hånad och bespottad till folkkär.

Jo Nesbø: ”Varför så optimistisk?”
Få vet att den norska deckarstjärnan Jo Nesbø läste psykologi häromåret. Det här är vad han lärde sig. Text: Karin Thunberg.

Grattis Karlstad, grattis Åre!
Alla orter förtjänar en egen deckarserie, eller?

Vi Läser nr 4 finns i butik från den 16 juli.

För frågor kontakta jonas.eklof@vi.se

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank,  Rädda Livet åt Cancerfonden samt KF:s årsredovisning och Riksbyggens hållbarhetsredovisning.