Vi Läser nr 5 2019: Knausgård, Alakoski och Han Kang – och århundradets scoop som nu blir bok

I Vi Läser nummer 5 har vi följt Karl Ove Knausgård från Börssalen till nya hemstaden London, vi har rest till Seoul för att träffa kritikerfavoriten Han Kang. Dessutom följde vi med Matilda Gustavsson i två månader under arbetet medKlubben. Ja, och så avslöjar vi den hala sanningen om Ålevangeliet. Här är höjdpunkterna i Vi Läsers rekordtjocka höstnummer.

»Om du ska skriva om livet så måste du bejaka kaoset«
För tio år sedan kom första delen i vår tids mest omskrivna romanprojekt, Min kamp.Nu har upphovsmannen lämnat Skånes vidder för Londons virrvarr. Här lever han med ny fru och sju barn och ett romanprojekt som går bortom autofiktionen. Philip Teir har träffat honom.

»Boken gjorde mig väldigt upphetsad«
Han kom ut som 75-åring och gör succé med sin monolog om det livsavgörande beslutet. Men några »bögböcker« minns han inte. Eller vänta nu. Text: Karin Thunberg.

Mycket mer än myten
I höst kommer nya ambitiösa biografier om Bellman, Lagerlöf och Nobel. Hur är det att ta sig an en gigant – vars liv har skildrats många gånger förr? Vi bad två av författarna ta oss med till skrivprocessen.

Sammansvärjningen – och konsten att sätta punkt för århundradets scoop
Hon låg bakom avslöjandet som skakade Sverige. Nu närmar sig deadline för Klubben, höstens mest omsusade fackbok. Josefin Olevik följde med Matilda Gustavsson in en värld av maktspel, genikult och vilseledande kodnamn.

Han Kang
Patrik Lundberg möter kritikerfavoriten han kang i Seoul. Ett laddat möte som pendlar mellan högt och lågt, mörker och ljus. Mellan köttkult, adoptionssvek och Astrid Lindgren.

”Jag läser inte deckare”
Malin Persson Giolito vet inte hur många gånger hon ställts inför bokläsare som känt sig nödgade att berätta om sitt deckarhat. Här är hennes svar. Dessutom tipsar hon om höstens starkaste spänningsböcker – från The Earthquake Birdtill Niklas Natt och Dags 1794.

Lek på största allvar
Vuxenvärlden kan inte få nog av den fria leken. Men är vi på väg att krama sönder barnens viktigaste tillgång med alla våra hyllningar? Vi pratar med Pija Lindebaum och Emma Adbåge

Paradis för frestelser
Halva svenska befolkningen har en relation till Mallorca. Men hur många har koll på öns alla litterära sevärdheter? Här har världens kreativa elit skapat och festat i över ett sekel. Arvid Jurjaks reste dit.

Tyst höst
Klimatkrisen är ett faktum. Har vi förstått vad som håller på att gå förlorat? Patrik Svensson, författare till Ålevangeliet, menar att det är hög tid att besjäla naturen – ännu mer.

»Jag ville få med andningen«
Bomullsängeln är starten på Susanna Alakoskis största satsning någonsin. Ett projekt som började i mormors fabrikstystnad. Stefan Westrin träffar henne på vår divan.

Höstens bästa böcker
Sara Villius, Tessa Hadley, Sally Rooney, Michel Houellebecq …. Therese Eriksson vet vilka romaner du inte vill missa i höst.

Vi Läser #5/2019 utkommer den 19 september

För mer information:
Jonas Eklöf, chefredaktör – jonas.eklof@vi.se / 0768-611700

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank,  Rädda Livet åt Cancerfonden samt KF:s årsredovisning och Riksbyggens hållbarhetsredovisning.