Vi Läser nr 5 2020: »Enligt Umberto Eco är jag en idiot«

I Vi Läsers höstnummer pratar vi med Karin Smirnoff om Jana Kippos framtid. Med Salman Rushdie om hur Don Quijote kan grusa Trumps framtidsplaner. Dessutom blir det ett reportage om mastodontprojektet som förvandlades till en deckargåta.

Vi for upp till Karin
Hon lämnade skolan efter nian för att utforska knepiga miljöer av ren nyfikenhet över hur världen fungerar. Där lades grunden till trilogin om Jana Kippo. Nu öppnar Karin Smirnoff för att det kan bli en fjärde bok. Stefan Sjödin for upp till Hertsånger.

Jonatan Unge: »Enligt Umberto Eco är jag en idiot«
Möt en omsusad komiker som plågats av litterärt mindervärdeskomplex i halva sitt liv och som nu sitter med en bokhylla full av olästa böcker.

Reportage: Ett verk för evigheten
Hilma af Klint har slagit konstvärlden med häpnad. Nu samlas hennes verk i en påkostad »catalogue raisonné«. Vi följde med på ett bokprojekt lika krävande som en raketuppskjutning – och hamnade mitt i en deckargåta. Var finns den ovärderliga Duvan 10? Text: Pontus Dahlman

Bodil Malmsten på recept
Kan man bli friskare av att läsa? Ja, i alla fall om man ska tro en rad forskare. Men det gäller inte all läsning, konstaterar Terri Herrera.

Fredrik Backman: »Inga extrapoäng hos kultureliten«
Liftarens guide till galaxen förändrade hans liv och en biografi om en ökänd finsk formel 1-förare är den mest underskattade boken Fredrik Backman vet.

Storslagenhet & ynkedom med Yukiko Duke
Yukiko Duke är tillbaka som boktipsare. Hon har läst tio böcker som du inte får missa i höst. Och så frågar hon sig: vad gör man när livet närmar sig haveri?

Salman Rushdie: »Jag tyckte att Don Quijote var dötrist«
Fiktionen kändes död. Trump-eran innehöll nog av dramatik, fars och fasor. Men så bufflade sig »Riddaren av den sorgliga skepnaden« in i hans tankevärld och snart var Salman Rushdie tillbaka i hetluften – lagom till presidentvalet. Intervju: Ulrika Knutson

»Den tog löjligt lång tid att skriva«
Marie Lundström skulle bli författare men var dålig på att ta ett nja. Terri Herrera ringde upp sin gamla kursare: Varför dröjde debuten i 28 år?

Carpe noctem
I litteraturen varslar mörkret allt som oftast om annalkande faror. Med tanke på hur stor skada ljusföroreningarna ställer till med borde det kanske vara tvärtom? Text: Johan Eklöf.

En reningsprocess
När deckarförfattaren Ninni Schulman byter genre borrar hon djupt i sin egen existentiella smärta. Stina Jofs möter henne på vår divan.

Dessutom:

– Ina Lundström från poddfenomenet Flashback forever guidar till trådar utifrån fem olika litterära genrer.

– Inte bara dårar skriver litterära försvarstal i höst.

– Klas Östergren om varför han gillar ordet ”eka” så mycket

– Albert Bonnier debuterar som inläsare med en bok om – Abbe Bonnier.

– Hemma hos en lika litterär som ohändig släkt i Savolax

Vi Läser nr 5 finns i butik 17 september

För frågor kontakta jonas.eklof@vi.se

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank,  Rädda Livet åt Cancerfonden samt KF:s årsredovisning och Riksbyggens hållbarhetsredovisning.