Vi Läser nr 6: I årtiondets sista nummer sammanfattar vi decenniet som gått.

I årtiondets sista nummer sammanfattar vi decenniet som gått. Vilken var egentligen den bästa romanen, barnboken, deckaren? Dessutom blir det möten med Lina Wolff, Gerald Murnane, Max Porter och Fredrik Lindström. Och ett fascinerande reportage om hur drömmen om en rysk ekoby vid Tolstojs författahem slutade i ett enda haveri med anklagelser om svindleri och spruckna drömmar. Som om inte det vore nog får alla prenumeranter ett extra magasin om finlandssvensk litteratur.

Lina Wolff: »Nu måste jag börja leva lite också«
Ett galet år lider mot sitt slut. Augustpris, ny roman, fackboksdeadline och nyöversättning
av Hundra år av ensamhet. Samt ett uppbrott. Inte konstigt att Lina Wolff längtar efter yoga och en riktig krogrunda. Av Karin Thunberg och Thron Ullberg.

10 år, 20 mästerverk
2010-talet lider mot sitt slut. Vi väljer decenniets litterära milstolpar. Tio svensk skönlitterära verk och lika många utländska. Tjugo strålande julklappstips med andra ord.

Krig utan fred – drömmen om en rysk ekoby slutade i ett haveri
Leo Tolstoj var en visionär som drömde om det perfekta jordbruket. 100 år efter hans död bestämmer sig hans arvingar för att skapa Rysslands främsta ekoby. Resultatet? Ett haveri med anklagelser om svindleri, miljöbrott och miljoner döda bin.
Text: Maria Georgieva. Foto: Denis Sinyakov.

»Vi är vad vi tänker«
Skådespelaren, entreprenören och numera influencern Christina Schollin, skriver dagbok som terapi och varvar Erland Josephson-läsning med böcker om självläkandets kraft.
Text: Lisa Boda. Foto: Ylva Sundgren.

Behåll dina rosor
Risiga relationer finns det gott om. Sämre ställt är det med riktigt bra litterära skildringar av usla förhållanden. Linda Skugge botaniserar i det bästa genren har att erbjuda. Och kommer med ett djärvt förslag.

Årtiondets bästa barnböcker!
Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck listar sina tio svenska favoriter från de senaste tio årens svenska barn- och ungdomsboksutgivning.

Välkommen till Gerald Murnanes unika värld
Djupt inne i Australiens inland fick vi en lektion i litterärt mod, finsk fiol och de stora stäppernas lockelse. Möt mannen som är »den bästa engelskspråkiga författare du aldrig hört talas om«.
Text: Tina Zenou Foto: Morganna Magee

»Mitt namn är Fideli«
Vi är nog många som övervägt att döpa våra småttingar efter en älskad barnboksfigur. Men hur är det att leva med ett sådant namn? Marie Birde går på jakt efter ett svar.

Köpenhamnsweekend med vänt-öl
Erik Eje Almqvist följde fyra Köpenhamnsförfattare i spåren – från Martin Kongstad till Tove Ditlevsen. Det blev en helg med slow beer, shawarma och svindyr lättsaltad kaviar.

Tripp, trapp, tripp
Lsd, meskalin och psykedeliska svampar. Den här säsongen fylls bokutgivningen av författare som experimenterar med droger i sitt sökande efter svar på existentiella frågor.
Text: Mette Carlbom.

Med guld i strupen – Vinterns bästa ljudböcker
Monika Fagerholm lyssnar på Toni Morrison och upptäcker ett obestridligt mervärde med ljudboksformatet. Dessutom tipsar hon om Anna-Karin Palm och Sally Rooney och tre andra nya ljudboksfavoriter.

Oumbärliga vintertips
Silvia Avallone, Göran Sonnevi, Kiese Laymon, Susanne Skogstad … Här är vår boktipsare Therese Erikssons vinterfavoriter

»Jag gör utgrävningar i folks munnar«
Språkforskaren och författaren Fredrik Lindström är övertygad om att känslor och dialekt hör ihop. Text: Terri Herrera. Foto: Ylva Sundgren

+ Bonus till alla prenumeranter
52 sidor om den bästa och mest intressanta finlandssvenska litteraturen just nu – ett magasin som vi producerat i samarbete med Svenska litteratursällskapet i Finland.

Vi Läser finns i butik från den 26 november.

För frågor kontakta jonas.eklof@vi.se

Vi media AB ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Lyckoslanten åt Swedbank,  Rädda Livet åt Cancerfonden samt KF:s årsredovisning och Riksbyggens hållbarhetsredovisning.