1 025 632 kronor insamlat till Hockey of Hope!

– Unikt koncept i svensk hockey förenar kampen på is med kampen mot barncancer

Under hockeyallsvenskans spännande upplösning har HockeyAllsvenskan, Viasat och Barncancerfonden under namnet Hockey of Hope gemensamt arbetat för att sprida visionen om att utrota barncancer samt nå insamlingsmålet på en miljon kronor. Under matchen mellan Djurgårdens IF – VIK Västerås HK delades den totala insamlade summan på 1 025 632 kronor ut till Barncancerfonden.

– Hockey of Hope har varit väldigt givande och vi är mycket glada för det fina engagemanget från HockeyAllsvenskan, alla klubbarna och Viasat. Att vi dessutom har nått målet på en miljon insamlat till Barncancerfonden ser vi som en stor succé och vi ser redan fram emot att göra det igen, säger Billy Ydefjäll, projektledare för Hockey of Hope på Barncancerfonden.

De fjorton allsvenska klubbarna har samlat in pengar via auktioner på Tradera, där det har auktioneras ut matchtröjor, souvenirer och upplevelser kopplade till respektive klubb.

– Vi är otroligt stolta och glada över engagemanget och passionen från samtliga lag. Alla har kämpat hårt för att samla in pengar och bidragit till den uppmärksammade Traderaauktionen med allt ifrån dubbeldejter, träffar med lagen till signerade klubbor och tröjor, säger Stefan Bengtsson, VD på HockeyAllsvenskan.

Projektet är en del i det mångåriga engagemang som Viasat har i Barncancerfonden. Sedan 2011 har Viasat på olika sätt stöttat Barncancerfonden, bland annat genom att installera Disneykanalerna på Barncancercentrum runt om i landet, och sedan 2012 skänker Viasat en fast summa per ny kund. Med projektet Hockey of Hope fördjupades samarbetet ytterligare:

Hockey of Hope är ett projekt där vi på ett mycket aktivt sätt har kunnat bidra till forskningen. Genom våra egna kanaler och engagerade profiler har vi kunnat sprida det gemensamma budskapet. Extra roligt är det att hela Tre Kronors OS-grupp i Sotji skänkte två signerade hockeytröjor till förmån för Hockey of Hope, säger Jonas Karlén, VD på Viasat Sverige.

Läs mer om Hockey of Hope här:

Klubbarna som har medverkat är: Almtuna IS, Asplöven HC, BIK Karlskoga, Djurgårdens IF, IF Björklöven, IF Troja-Ljungby, IK Oskarshamn, Karlskrona HK, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Södertälje SK, Timrå IK och VIK Västerås HK.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Billy Ydefjäll, projektledare Hockey of Hope, Barncancerfonden
Tel: 08-584 209 32 (00)
E-post: billy.ydefjall@barncancerfonden.se

Om Barncancerfonden
Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. Efter att ha arbetat i drygt 30 år med att fler ska överleva klarar sig idag cirka 80 procent av barnen. Så sent som på 1970-talet var förhållandena de omvända. Barncancerfonden är med som finansiär i cirka 90 procent av alla forskningsprojekt som rör barncancer – helt utan bidrag från stat, kommun eller landsting. Detta kan endast ske tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.

• Bio, film, foto

• barncancerfonden