HockeyAllsvenskan blir Hockey of Hope till förmån för Barncancerfonden - Unikt koncept i svensk hockey förenar kampen på is med kampen mot barncancer

Under HockeyAllsvenskans spännande upplösning kommer Viasat och Barncancerfonden under namnet Hockey of Hope att sprida visionen om att utrota barncancer. För att rädda fler barn har Sveriges HockeyAllsvenska klubbar som ambition att samla in en miljon kronor till Barncancerfonden.

Det här är ett unikt koncept där vi tar kampen mot barncancer till en plats med mycket känslor, engagemang och kampvilja. De värderingarna förenar Barncancerfonden med idrottsrörelsen, och vi är optimistiska kring Hockey of Hope och ser fram emot att få ta del av insamlade medel för fortsatt forskning mot barncancer. Nu håller vi tummarna för spännande matcher och fullsatta läktare, säger Billy Ydefjäll, projektledare för Hockey of Hope på Barncancerfonden.

De fjorton HockeyAllsvenska klubbarna kommer att samla in pengar via auktioner på Tradera, där det kommer att auktioneras ut matchtröjor, souvenirer och upplevelser kopplade till respektive klubb. Klubbarna kommer att höja biljettpriset med 10 kr per biljett denna match som oavkortat går till Barncancerfonden. Ambitionen är även att slå det tidigare publikrekordet (över två omgångar med en hemmamatch för respektive lag) som i dag är på 50 254 personer.

– Genom att samla in pengar under hela kampanjen, inte minst i samband med fjorton matcher inför förhoppningsvis fullsatta arenor den 13 och 15 februari kan vi hjälpa forskningen och samtidigt stötta dem som drabbas av barncancer, säger Stefan Bengtsson, VD på HockeyAllsvenskan.

Projektet är en del i det mångåriga engagemang som Viasat har i Barncancerfonden. Sedan 2011 har Viasat på olika sätt stöttat Barncancerfonden. Förutom att skänka 10 kronor per ny kund, har Viasat tillsammans med Hoist och Disney underlättat vardagen för de barn som tvingas vistas på sjukhus genom att erbjuda ett bättre utbud av TV- kanaler. För Hockey of Hope fördjupas samarbetet ytterligare; för varje besökare på matcherna ger Viasat 1,50 kronor till forskningen mot barncancer.

Hockey of Hope är ett projekt där vår passion för sport knyter samman vårt starka engagemang i Barncancerfonden. Här kan vi på ett mycket aktivt sätt använda all vår kunskap om sport och bidra till forskningen genom att skapa intresse och locka så många som möjligt till matcherna. Ju fler besökare, desto mer pengar skänker vi, säger Jonas Karlén, VD Viasat Sverige.

Läs mer om Hockey of Hope här: http://www.hockeyofhope.se/

För att stödja projektet genom auktionen på Tradera; klicka på denna länk: http://kampanjer.tradera.com/promo/hockeyofhope/

De medverkande klubbarna är: Almtuna IS, Asplöven HC, BIK Karlskoga, Djurgårdens IF, IF Björklöven, IF Troja-Ljungby, IK Oskarshamn, Karlskrona HK, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Södertälje SK, Timrå IK och VIK Västerås HK.

Även de företag som säljer och distribuerar biljetter till klubbarnas matcher kommer att stödja Hockey of Hope ekonomiskt. Dessa företag är: Ticnet, Actor, Transticket, Nortic och iTicket.

Nästan varje dag insjuknar ett barn i Sverige i cancer. Barncancerfonden är med som finansiär i cirka 90 procent av alla forskningsprojekt som rör barncancer – helt utan bidrag från stat, kommun eller landsting.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Billy Ydefjäll, projektledare Hockey of Hope, Barncancerfonden

Tel: 08-584 209 32 (00)

E-post: billy.ydefjall@barncancerfonden.se

Fredrik Montgomery, Brand Manager Viasat Sport

E-post: fredrik.montgomery@viasat.se

Om Barncancerfonden

Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. Efter att ha arbetat i drygt 30 år med att fler ska överleva klarar sig idag cirka 80 procent av barnen. Så sent som på 1970-talet var förhållandena de omvända. Barncancerfonden är med som finansiär i cirka 90 procent av alla forskningsprojekt som rör barncancer – helt utan bidrag från stat, kommun eller landsting. Detta kan endast ske tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.