Klüft förlänger med Viasat

Viasat har förlängt sitt samarbete med Carolina Klüft. Efter tv-debuten i vinter-OS i Sotji, är det nu klart att Klüft jobbar vidare med sikte på sommar-OS i Rio 2016. Första uppdraget blir som programledare för TV10:s dagliga magasin från Världsungdoms-OS i Nanjing, Kina, den 16-28 augusti.

– Sotji var en supererfarenhet för mig där jag lärde mig enormt mycket på kort tid. Nu ska det bli roligt att satsa vidare mot sommar-OS som i högre grad är min hemmaplan, säger den före detta friidrottsstjärnan.

Carolina Klüft ledde, tillsammans med Ola Wenström, framgångsrikt MTG:s sändningar från vinter-OS i Sotji.

– Vi hade ett gott samarbete under OS i Sotji, och jag tyckte det var en väldigt rolig och spännande arbetsplats, säger hon.

Viasat Sports nya sportchef Per Nunstedt är mycket belåten över att ha lyckats knyta den före detta friidrottsstjärnan till satsningen mot Rio 2016:

– För oss är det självklart att jobba vidare med Carolina Klüft. Hon högpresterade i sin nya roll med arbetet kring Sotji, och det känns naturligt att "Carro" ska ha en fortsatt viktig roll inför och under OS i Rio.

Som ett led i satsningen mot Rio 2016 leder Klüft ett dagligt, halvtimmeslångt, magasin från Världsungdoms-OS på TV10.

– Jag har själv tävlat på ungdoms-OS och vet hur roligt det är. Det ska bli spännande att se nya stjärnor som föds. Ungdomsidrott är ännu lite bättre på att visa känslor och glädje och det kan hända mycket spontant.

Viasat vill bidra till att lyfta intresset för Världsungdoms-OS som fört en anonym tillvaro i allmänhetens ögon.

– Det här är ett utmärkt sätt att ytterligare bredda vår OS-bevakning, inte minst med ett dagligt magasin i en våra breda kanaler med en av våra absolut starkaste profiler, säger Per Nunstedt.

I det senaste, och första, Världsungdoms-OS 2010 vann stavhopparen Angelica Bengtsson och Khadijatou Sagnia, tresteg, guld för Sverige.

Den 8 juli spikas den svenska truppen till Nanjing.

Världsungdoms-OS
Världsungdoms-OS är en tävling för aktiva i åldrarna 15-18 år. I den första sommarupplagan i Singapore 2010 deltog 205 länder och 69 länder deltog i den första vinterupplagan i Innsbruck 2012. Sommarspelen involverar upp till 3 500 deltagande ungdomar och pågår under tolv dagar. Vinterversionen omfattar 1000 aktiva och pågår under 10 dagar.

• Bio, film, foto

• os