Viasat lanserar 9 nya HD-kanaler och 4 nya playkanaler

I höst lanserar Viasat nio nya HD-kanaler och den första oktober lanserar man fyra nya playkanaler. Med de nya kanalerna kommer Viasats utbud bestå av hela 24 HD-kanaler och 29 playkanaler. Lanseringen innebär att Viasat erbjuder störst HD-TV utbud på den svenska TV-marknaden.

De nya HD-kanalerna, som lanseras första november, består av tre sportkanaler Viasat Golf HD, Viasat Hockey HD och Viasat Sport HD. Samtidigt utökas utbudet med fem nya dokumentär- och underhållningskanaler Viasat Explorer HD, Viasat History HD, Viasat Crime HD, Viasat Nature HD samt TV6 HD. Och så sent som den 13 augusti meddelande Viasat att TV4 Sport Xtra HD kommer att erbjudas från den 25 augusti.

Playkanalerna, som finns tillgängliga i Viasats boxar genom Viaplay, kommer den första oktober att utökas med National Geographic, National Geographic Wild, E! och Disney Channel.

-          Nu breddar vi vårt utbud med massor av nya HD- och playkanaler. Vi vet att fler HD-kanaler har varit efterfrågat bland våra kunder och därför känns det extra roligt att vi nu kan erbjuda hela nio nya HD-kanaler. Vi ser ju också ett stort värde i att vi kan erbjuda möjligheten att se ännu fler tv-program på tider som passar våra kunder, vilket de kan göra på våra 29 playkanaler, säger Jonas Karlén, VD Viasat Sverige

Under 2012 lanserar Viasat totalt 15 HD-kanaler. Tidigare under året har Kanal5 HD, Nat Geo Wild HD, Viasat Film Nordic HD, Viasat Film Action HD, Viasat Film Family HD och Viasat Film Drama HD lanserats.

Viasat har också under 2012 utökat sitt erbjudande av playkanaler. Sex playkanaler har lanserats tidigare i år SVT r, Viasat Film Nordic, Viasat Film Action, Viasat Film Family, Viasat Film Drama och Viasat Film Classic.

Viasat har under augusti meddelat att man utökar sitt utbud med TV4 Fakta XL, TV4 News samt att man lanserar sändningar dygnet runt på Viasat 3D.

• hd-tv