Viasat sänder Champions League live i 3D

Viasats kunder kan på tisdag den 18 oktober glädja sig åt ytterligare en 3D-sänd Champions League match. Denna gång är det Manchester City och Villarreal som möts, en viktig match för båda lag då ingen av de två ännu vunnit en match i grupp A.

”Jag är riktigt glad att Viasat kan erbjuda stora sportevenemang som denna Champions League-match i 3D, eftersom 3D gör TV-tittandet än mer spännande och intensivt. Många av de TV-apparater som säljs i butik idag är redo för 3D-TV vilket gör att efterfrågan från TV-tittaren på riktigt bra innehåll i 3D ökar. Vi jobbar varje dag för att ge våra kunder något extra och direktsänd sport i 3D-kvalitet är ett exempel på detta”, säger Hans Skarplöth, VD Viasat Sverige.

Viasat lanserade 3D-TV i december 2010 i samarbete med Samsung och var först i Sverige att erbjuda en 3D-tjänst med direktsänd sport och film tillgängligt i Viaplay i digitalboxen. Sedan dess har Viasat sänt ett antal sportevenemang i 3D, däribland fotboll från Premier League och Champions League, hockey från NHL och golf från PGA Touren. Utöver sporten finns elva filmer i 3D-kvalitet att se när man vill i Viaplay.

När Manchester City och Villarreal möts på tisdag finns åtta 3D-kameror på plats, vilket är mer än normalt för en match i gruppspelet. Hela femtiofem personer är involverade i produktionen och utsändningen av 3D sköts av SES-ASTRA.

För att se på 3D TV från Viasat behöver du:

- En 3D-TV och 3D-glasögon

- För att se sport i 3D behöver du en box som kan ta emot HD sändningar samt ett abonnemang på film och sportpaketet. När du ska se sport hittar du tjänsten Viasat 3D på plats 45 i EPGn.

- För att hyra 3D-film från Videobutiken behöver du en inspelningsbar Viasat-box (Pace 850, 855 och 865).

• 3d-tv
  • champions league

Viasat Sverige ingår i Modern Times Group MTGAB, det internationella mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 32 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 33 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Viasat Broadcasting underhåller människor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ungern, Tjeckien, Bulgarien, Makedonien, Ghana, Ryssland, Polen, Rumänien, Vitryssland, Moldavien, Georgien, Ukraina, Kazakstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan, Armenien, Azerbaijan, Slovakien, Slovenien, Serbien, Montenegro, Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Kenya, Nigeria och USA.