Viasats succé på Facebook: "Det är fantastiskt roligt"

I samband med Premier League-premiären 2010 lanserade Viasat Fotboll sin Facebook-sida. Succén blev snabbt ett faktum. Nu har Viasats sportkanaler tillsammans passerat drömgränsen då 100 000 valt att gilla sidorna på Facebook.

– Fantastiskt roligt och resultatet av en hängiven satsning, säger Viasats sportchef Per Tellander.

När det stod klart att Viasat fått rättigheterna till världens populäraste fotbollsliga, Premier League, ville kanalen satsa på en aktiv dialog med fansen och vända den skepsis som florerade. Viasat Fotbolls Facebooksida startades, integrerades i sändningarna och fansen strömmade till.

– När vi säkrade Premier League undrade många tittare vad vi skulle göra med rättigheten. Facebook var ett utmärkt forum för oss att informera och prata med tittarna. Det var tydligt att människor uppskattade dialogen och skepsisen vändes till entusiasm, säger Per Tellander.

Satsningen föll så väl ut att Viasat Fotbolls sida i fjol blev nominerad i European Excellence Awards tillsammans med bland andra tyska jätten Deutsche Bank.

Samtliga Viasats sportkanaler finns representerade på Facebook.  Motorfans, golfentusiaster, hockeynördar och fotbollskännare debatterar, snackar med experter, och ämnen som Fernando Torres måltorka, Mats Sundins tröjhissning och Kimi Räikkönens Formel 1-comeback avhandlas.

Tillsammans väljer över 100 000 att gilla sidorna på Facebook.

– Vi fortsätter att satsa på Facebook. För oss är det viktigt att lyssna på både ris och ros från våra tittare och sidorna har blivit ett viktigt och levande komplement till sändningarna, säger Per Tellander.

3.8 miljoner besök på Viasat Sports facebooksidor

Viasat Sports Facebooksidor  har i dag totalt 100 000 fans, 3,8 miljoner besök, statusar som har visats över 83 miljoner gånger med över 945 000 kommentarer och gilla-markeringar.

• viasat golf
  • viasat hockey