En växande arbetsmarknad

Enligt den s k ”Simplexanalysen” som Växjö kommun hänvisar till i sitt e-brev ” Näringsliv och tillväxt nr 1 2014” har det skapas 2000 arbetstillfällen i det privata näringslivet netto i Växjö under åren 2007 – 2012. Det är positivt. Särskilt om man dessutom reflekterar över att många av våra kranskommuner brottas med vikande siffror. Beaktar man dessutom den osäkerhet som finns sedan ett par år tillbaka i Europa kring en del länders ekonomiska status och USAs segdragna ekonomiska stillastående så är detta än mer imponerande.

Samtidigt kom det en intressant rapport för knappt ett år sedan, Svenska Nav, utgiven av Västsvenska Industri- och Handelskammaren. Även där presterade Växjö bra. Den rapporten tittade bl.a. på de lokala arbetsmarknaderna i Sverige (76 till antalet) och vilken tillväxt de hade. Växjö kvalade där in på en delad fjärdeplats. Hedrande!

Men borrade man i statistiken så kunde man dels konstatera att av Sveriges dryga 9 miljoner invånare bor 7 miljoner i någon av de fyra högst rankade lokala arbetsmarknaderna. Alltså drygt 70 % av Sveriges befolkning kan tillskriva sig bo i en topp-4-rankad lokal arbetsmarknad. Vi är alltså många som kan känna att vi bor i en dynamisk arbetsmarknadsregion.

Ytterligare kan konstateras, genom analys av Svenska Nav, att Växjö är mycket bra på befolkningstillväxt, ha en frisk befolkning samt en hög utbildningsnivå. Ganska bra var andelen av befolkning under 65 år (eller mer korrekt måttet på att lyckas behålla kvar sina unga). Det som var varken bra eller dåligt var lönesumma, nyföretagande och antal näringslivsanställda. Det intressanta med de avslutande tre parametrarna var att samtliga kvalade in under kategorin ”Mycket Bra” hos de tre lokala arbetsmarknader som toppade Svenska Navs rankning av Sveriges 76 lokala arbetsmarknader; Stockholm, Göteborg och Malmö.

Vi kan alltså konstatera att konkurrensen om den kvalificerade arbetskraften inte är konstant än mindre minskande, utan ökande. Dessutom har vi fått tre områden att verkligen jobba med om vi vill ta upp kampen om den kvalificerade arbetskraften framöver; lön, nyföretagande och fler anställda i näringslivet. Är Växjös lokala arbetsmarknad redo för den kampen? Tänk er själva, Växjö – Sveriges främsta kommun när det gäller nyföretagande och attraktiva löner!

VD David Svensson

(Hämtat från vårt nyhetsbrev)