​Priser av olika dignitet

För några veckor sedan annonserades vilka som får nobelpriset i de olika kategorierna. Eftersom jag har förflutet inom biomedicinsk forskning är det naturligt att jag intresserar mig lite extra för nobelpriset i medicin. I år delas det ut till forskare vars upptäckt ligger bakom framtagandet av en effektiv malariamedicin. Jag har jobbat på ett bolag som sysslat med utveckling av medicin mot malaria och vet hur svårt det är att hitta lönsamhet i projekt som riktar sig mot tredje världens stora sjukdomar. Därför är det extra lovvärt att man prisar sådan forskning. Stalltipset var annars att priset skulle gå till forskning om vilken betydelse bakterierna i våra tarmar spelar för bland annat övervikt, undernäring och risken att drabbas av stroke. Det är också viktigt, men de sjukdomarna är mer av västerländsk karaktär.

Det som är lite okonventionellt i nobelpristagarnas upptäckt är att den aktiva substansen kommer från växtriket eller närmare bestämt en ört. Även om det förekommer i västerländsk medicin, tex digitalis har använts vid hjärtsjukdomar, hör det mer till ovanligheten. Innebär detta då att alla örtmediciner är bra? Nja. Örter kan vara oerhört potenta och därmed också skadliga för levern. Men givetvis också helt ofarliga eller för den delen verkningslösa. Enligt mig bör man i möjligaste mån försöka ta reda på vad det verkligen är man stoppar i sig och främst använda sådant som undersökts i stora vetenskapliga studier.

Inga jämförelser i övrigt med ovan nämnda pris men Videum delar också ut ett pris. Videums entreprenörspris på 15 000 kr tilldelas forskare eller forskarstuderande som under året i sitt forskningsarbete gjort insatser av betydelse för entreprenörskap och nyföretagande. Vinnaren kommer prisas under Global Entrepreneurship Week i november. Det ska bli spännande att få veta hur det gick och om det blir ett något oväntat ämne som premieras även där!

Stefan Ronéus, affärschef

Krönika ur dagens nyhetsbrev från Videum.

• entreprenörspris